SJ storsatsar på fjällen i vinter: Paketresor till Åre-VM och ny meny för extra hungriga

Intresset för Alpina VM i Åre i februari gör att många hotell börjar bli fullbokade. SJ storsatsar på fjällresor i vinter och erbjuder nu ett specialpaket till VM med nattåg, inträdesbiljetter och anpassade tidtabeller. En ny meny framtagen för hungriga skidåkare, fler tåg till skidbackarna och biovagnar på fjälltågen ingår också i SJs största vintersatsning hittills. Allt fler svenskar väljer att fira vintersemester i fjällen. Och alltfler väljer tåget. Förra vintern ökade antalet resenärer med SJs tåg till Årefjällen (Åre, Duved och Undersåker) med fem procent till drygt 150 000. Alpina VM i Åre 3-18 februari spetsar intresset ytterligare. SJs resenärer kan enkelt boka evenemangsbiljetter där nattåg tur och retur samt inträdesbiljetter till skidtävlingarna ingår. Antalet biljetter är begränsat, så det är först till kvarn som gäller. Evenemangsbiljetterna till Åre-VM är mycket förmånliga och ligger runt halva priset jämfört med ordinarie nattågsbiljetter. En tur- och returbiljett inklusive en dags inträde på Alpina VM kostar från 1 150 kronor. – För skidintresserade stockholmare är det perfekt att ta nattåget upp till Åre, komma utvilad fram, titta på tävlingarna under dagen och sedan ta nattåget hem igen på kvällen, säger Dan Olofsson, ansvarig för region Nord på SJ. För den som vill stanna längre än en dag på VM kan löna sig att leta efter privata uthyrningar eller boende i närområdet. Det kommer att gå pendeltåg ifrån både Östersund och Trondheim i tät trafik. SJs vintersatsar med biovagnar och ny meny för hungriga vintersportare SJ radar upp ett antal erbjudanden i vintersatsningen. • De nya biovagnarna, med de senaste bioaktuella filmerna, sätts in på flera av fjälltågen • Anpassade tågtider under VM-tävlingarna • Extra X 2000-tåg varje dag till Åre och Duved från Stockholm och Sundsvall under VM • Fler avgångar och extratåg till Åre/Duved när efterfrågan är som störst i vinter • Extraavgångar under jul, nyår, sportlov och påsklov från Malmö, Göteborg och Stockholm och alla lördagar hela vintersäsongen från Sundsvall I vinter erbjuder SJ för första gången en specialkomponerad meny anpassad till hungriga fjällresenärer med rejälare och matigare portioner. Vintermenyn introduceras den 18 december. Nytt på menyn är renskavsgryta med potatispuré, pyttipanna och matig pastasallad med het kyckling. Smörgåsarna blir nästan dubbelt så stora, 300 gram, och resenärerna kan välja mellan skogshuggarmackor med falukorv och stekt ägg eller köttbullar med rödbetssallad. Alla barn erbjuds maträtter till reducerat pris där dryck ingår. SJs Presstjänst 08-762 44 55 Varje dag reser närmare 100 000 resenärer med SJs tåg till runt 350 destinationer, från Malmö i söder till Storlien i norr. 2005 omsatte SJ AB 5,7 miljarder kronor. 3 300 SJare arbetar för att tågresan ska vara enkel, bekväm och trygg. SJs eltåg är märkta med Bra Miljöval – de uppfyller världens tuffaste miljökrav.

SJs pressavdelning (enbart för journalister)

SJ Stockholmståg (pendeltågstrafiken)

Presskontakt Vardagar (08.00-16.00): 08-30 98 21 Övrig tid: 010-751 51 84
Peter Kraméus

Presskontakt Tf. presschef 010-751 51 84
Marcus Fleetwood

Presskontakt Presskommunikatör 010-751 51 84
Lina Edström

Presskontakt Presskommunikatör 010-751 51 84
Trafikverkets pressjour

Jernhusens huvudkontor växel

SJ för människor närmare varandra, varje dag

SJ är ett svenskt reseföretag som erbjuder hållbara tågresor i egen regi och i samarbete med andra. SJ är ett av Sveriges grönaste varumärken och en del av lösningen för att klimatmålen ska nås.
Koncernens 6 600 medarbetare i Sverige och Norge bidrar alla till ökat tågresande – framtidens sätt att resa.