SJ tar dig direkt till teatern

Ta tåget till teatern, konserten eller fotbollsmatchen. Tack vare ett samarbete mellan SJ och Ticnet är det nu möjligt för SJs resenärer att boka tågresa och biljett till ett flertal evenemang i Sverige. Mer än en halv miljon teaterbesökare reser varje år med buss från hela Sverige till och från Stockholm. Detta är bara ett exempel på det stora antalet resor som sker till och från större evenemang i Sverige. Nu kan man istället välja tåget till teaterföreställningen eller internationella sporthändelser i bland annat Stockholm, Göteborg och Malmö. – Genom samarbetet med Ticnet hoppas vi kunna ta marknadsandelar inom attraktionsresandet, säger Nina Hornewall, försäljningsdirektör SJ. Det går att ta tåget till bland annat Skönheten och Odjuret, Rent, Lögn i Helvete, Kvarteret Skatan och Wallmans som spelas på teatrar i Stockholm. Även sportevenemang som fotbollslandslagets hemmamatcher (herrar) och elitseriematcher i ishockey finns med i erbjudandet. Om ett år kommer SJ att sälja de flesta evenemang som Ticnet erbjuder. – Bokas föreställningen via SJ får resenärerna kryddade erbjudanden. En del föreställningar är rabatterade och på vissa föreställningar är vi garanterade de bästa platserna, säger Nina Hornewall. Bokas till exempel en musikal på Ticnets hemsida kommer det automatiskt upp en förfrågan om köparen även vill boka en tågbiljett. Till en början kommer evenemang som bokas via SJ att göras per telefon. – Vi ser stora fördelar med att vi nu kan erbjuda våra kunder ett enkelt sätt att också boka resan till evenemanget, säger Björn Pettersson, Ticnet. SJs Presstjänst 08-762 44 55 Varje dag reser närmare 100 000 resenärer med SJs tåg till runt 350 destinationer, från Malmö i söder till Storlien i norr. 2005 omsatte SJ AB 5,7 miljarder kronor. 3 300 SJare arbetar för att tågresan ska vara enkel, bekväm och trygg. SJs eltåg är märkta med Bra Miljöval – de uppfyller världens tuffaste miljökrav.

SJs pressavdelning (enbart för journalister)

SJ Stockholmståg (pendeltågstrafiken)

Presskontakt Vardagar (08.00-16.00): 08-30 98 21 Övrig tid: 010-751 51 84
Peter Kraméus

Presskontakt Tf. presschef 010-751 51 84
Marcus Fleetwood

Presskontakt Presskommunikatör 010-751 51 84
Lina Edström

Presskontakt Presskommunikatör 010-751 51 84
Trafikverkets pressjour

Jernhusens huvudkontor växel

SJ för människor närmare varandra, varje dag

SJ är ett svenskt reseföretag som erbjuder hållbara tågresor i egen regi och i samarbete med andra. SJ är ett av Sveriges grönaste varumärken och en del av lösningen för att klimatmålen ska nås.
Koncernens 6 600 medarbetare i Sverige och Norge bidrar alla till ökat tågresande – framtidens sätt att resa.