SJs mest lyckade tågintroduktion fyller ett år

SJs mest lyckade tågintroduktion fyller ett år

Det nya snabbtåget SJ 3000 fyller ett år den 6 februari. Det 20:e och sista tågsättet sätts i trafik denna månad. Totalt har SJ 3000 hittills hunnit köra 2 miljoner kilometer – 50 varv runt jorden.

– Det här är den mest lyckade tågintroduktion som SJ gjort. Tågen har fungerat väldigt bra och dessutom visat sig var mycket robusta i vinterklimat, säger Claes Broström, fordonsdirektör på SJ.

Sammanlagt beställde SJ 20 snabbtågssätt, med plats för 245 resenärer i varje, av Bombardier som utvecklat tåget både i tyska Hennigsdorf och i Västerås som inrymmer koncernens särskilda vinterexpertgrupp på 25 personer. Varje tåg rymmer 245 resenärer – vilket ger 5000 nya säten i SJs tågflotta.

I februari blir det både ettårsjubileum och målgång för SJs tvåmiljarderssatsning. Det återstående tågsättet genomför just nu sluttester hos Bombardier i Västerås.

– Vi räknar med att även det tåget sätts i trafik redan i februari, säger Claes Broström.

Sundsvall var den första orten som fick tillgång till SJ 3000 i februari förra året. Snart kliver den miljonte passageraren på mellan Sundsvall och Stockholm. Det nya tåget har även satts in på linjerna till Jönköping, Uddevalla, Östersund, Falun/Borlänge och i december till Umeå och Karlstad.

SJ har aldrig tidigare varit så noggrant med testkörningarna av ett nytt tåg, vilket resulterat i väldigt få stoppande fel när tåget väl satts i passagerartrafik. Kravet har varit att varje enskilt tågsätt ska ha kört 2 500 felfria mil innan det börjar transportera resenärer. Under provkörningarna åtgärdades några barnsjukdomar, som att brandlarmet kunde utlösas utan anledning och att luftkonditioneringen ibland fungerat för effektivt – så att kupéerna upplevts som kalla.

– Det är närmast unikt i tågbranschen att all dokumentation blivit klar före leveransen av det sista fordonet, säger Claes Broström.

Tåget har tagits emot väl av resenärerna. Sedan premiären mellan Umeå och Stockholm i december förra året har exempelvis nära 60 000 tagit tåget längs Norrlandskusten.

De nya tågen är utrustade med det nya digitaliserade europeiska tågstyrnings- och signalsystemet ERTMS som krävs på nybyggda Botniabanan till Umeå, vilket förbinder Norrlandsstäder som Sundsvall, Örnsköldsvik och Umeå.

SJ 3000 är Sveriges miljövänligaste tåg och även anpassat för resenärer med funktionsnedsättning. Tåget har modern bistro och i det nya informations- och underhållningssystemet kan resenärerna välja mellan 300 populära filmer och få uppdaterad trafikinformation i realtid.

SJ och Bombardier firar ettårsjubileumet med att bjuda alla SJ 3000-resenärer på kaffe eller festis och bulle den 6 februari.

För mera information, kontakta SJ Pressavdelning, 010-751 51 84

Varje dag reser 100 000 kunder med SJ och 5 000 medarbetare verkar för att tågresorna ska vara säkra, pålitliga, bekväma och enkla. SJ kör dagligen 800 avgångar och trafikerar 160 stationer mellan Köpenhamn och Narvik. Alla resor med SJs tåg i Sverige är märkta med Bra Miljöval. 2011 omsatte SJ 8 miljarder kronor.

SJs pressavdelning (enbart för journalister)

SJ Stockholmståg (pendeltågstrafiken)

Presskontakt Vardagar (08.00-16.00): 08-30 98 21 Övrig tid: 010-751 51 84
Peter Kraméus

Presskontakt Tf. presschef 010-751 51 84
Marcus Fleetwood

Presskontakt Presskommunikatör 010-751 51 84
Martina Nord

Presskontakt Presskommunikatör 010-751 51 84
Trafikverkets pressjour

Jernhusens huvudkontor växel

SJ för människor närmare varandra, varje dag

SJ är ett svenskt reseföretag som erbjuder hållbara tågresor i egen regi och i samarbete med andra. SJ är ett av Sveriges grönaste varumärken och en del av lösningen för att klimatmålen ska nås.
Koncernens 4 800 medarbetare i Sverige och Norge bidrar alla till ökat tågresande – framtidens sätt att resa.