Surfa trådlöst i 200 kilometer i timmen

Tiden som en SJ-kund tillbringar på tåget blir alltmer användbar. På alla X 2000 tåg blir det inom kort möjligt att via Internet surfa, läsa och skicka e-post, boka hotell eller något annat viktigt. Det enda som behövs är en dator som kan koppla upp sig mot ett trådlöst nätverk, så kallat WLAN. Många av dagens tågresenärer reser i tjänsten eller till och från jobbet. Hittills har resenärerna kunnat utnyttja tiden på tåget till att läsa dokument, skriva på sin dator eller arbeta på något annat sätt. Men nu får SJs resenärer även full tillgång till Internet via ett trådlöst nätverk som installeras i tågen. – Det här gör att alla har möjlighet att läsa och skicka mail, söka information på nätet eller kanske koppla upp sig mot företagets nätverk. Det innebär att det nu går att jobba uppkopplad på tåget, säger Jan Olson, chef för SJ affärsutveckling. Internet ombord på tågen finns både i 1:a och 2:a klass. Även för de resenärer som inte reser i jobbet öppnar det här helt nya möjligheter. – Drygt tre av fyra svenskar uppger att de dagligen använder sig av Internet, i jobbet eller på fritiden. Att SJ nu blir ett av Europas mest uppkopplade tågföretag ligger därför helt rätt i tiden. Nu kan våra resenärer nöjessurfa, boka semesterresan eller titta på hotell på orten dit de är på väg, samtidigt som de susar fram genom Sverige, säger Thomas Oberländer, ansvarig för Internetinstallationen på SJs tåg. För att kunna surfa på SJs tåg behöver användaren en laptop eller en handdator (PDA) utrustad för trådlös uppkoppling, d v s Wi-Fi eller WLAN. Den uppkoppling som användaren får tillgång till är konstant och pålitlig genom att sattelituppkopplingen kompletteras med en kombination av flera mobiloperatörers täckning längs vägen. Därför är uppkopplingen alltid snabbare och mer tillförlitlig än om datorn kopplas upp via GPRS eller 3G-kort. Internet införs nu på alla SJs X 2000-tåg före årsskiftet. Inom kort kommer det även att finnas möjlighet att koppla upp sig mot Internet på SJs nya regionaltåg dubbeldäckaren. För resenärer i 1 klass ingår Internet i biljettpriset. I 2 klass betalar man antingen 109 kronor för att ha tillgång till Internet under hela resan eller så betalar man för en bestämd tidsperiod: 30 minuter kostar 49 kr, 1 timme kostar 69 kr och 2 timmar 89 kr. För att börja surfa är det sedan bara att öppna sin webbläsare och logga in med de uppgifter som man får vid köp av tjänsten ombord. Priserna gäller från den 14 november och från december går det också att beställa Internet redan då man köper sin biljett. SJ presstjänst 08-762 44 55, 762 26 89

SJs pressavdelning (enbart för journalister)

SJ Stockholmståg (pendeltågstrafiken)

Presskontakt Vardagar (08.00-16.00): 08-30 98 21 Övrig tid: 010-751 51 84
Peter Kraméus

Presskontakt Tf. presschef 010-751 51 84
Marcus Fleetwood

Presskontakt Presskommunikatör 010-751 51 84
Martina Nord

Presskontakt Presskommunikatör 010-751 51 84
Trafikverkets pressjour

Jernhusens huvudkontor växel

SJ för människor närmare varandra, varje dag

SJ är ett svenskt reseföretag som erbjuder hållbara tågresor i egen regi och i samarbete med andra. SJ är ett av Sveriges grönaste varumärken och en del av lösningen för att klimatmålen ska nås.
Koncernens 4 800 medarbetare i Sverige och Norge bidrar alla till ökat tågresande – framtidens sätt att resa.