Sjöbo årets raket

Sjöbo årets raket

När Svenskt näringsliv släpper sin årliga ranking står det klart att Sjöbo kommun har klättrat till plats 96 från förra årets plats 168.

Framförallt har punkten service till företagaden ökat radikalt med 135 noteringar och rankas till plats 69 jämfört med förra årets plats 204.

Sjöbo är grönt

Carola Netterlid, biträdande regionchef på Svenskt Näringsliv Skåne, presenterade rankingen på besök hos Teleservice:

–Sjöbo är grönmarkerat på kartan i år. Ni har uppenbarligen satt näringslivsfrågorna högt på agendan: service till företagen, tydliga handläggningstider, tillämpning av lagar och regler, återkoppning och liknade har gjort att kommunen är årets raket.

–Vi har följt rankingen varje år och försökt förbättre klimatet för företagarna och även genonfört en egen klimatundersökning där vi fått veta vad företagarna är missnöjda med. Insatser som ökad tillgänglighet, företagsfrukostar, seminarier kan ha stor betydelse i det här resultatet, säger Lena Ytterberg, näringslivsutvecklare i Sjöbo kommun.

–Det känns otroligt positivt att vi har samverkat mellan näringsliv och politik och att det har haft genomslagskraft, säger kommunstyrelsens ordförande Stefan Lundgren.

Attitydundersökning

Varje år genomför Svenskt Näringsliv en enkätundersökning om det lokala företagsklimatet. Företagare får betygsätta hur de upplever situationen för det egna företaget ur skilda aspekter. Undersökningen används för att ta fram en årlig rankinglista över det lokala företagsklimatet i Sveriges alla kommuner. Rankingen visar att skillnaderna kan vara stora även mellan grannkommuner, trots likartade förutsättningar.