Hemester och hästar – stort intresse för årets Hästrunda

Hemester och hästar – stort intresse för årets Hästrunda

Hemester-trenden har gjort att intresset för årets Hästrunda är extra stort.

”Vi märker tydligt ökad trafik på hemsida och i sociala medier och alla deltagande aktörer får mycket bokningar” säger Pernilla Colhag, projektledare Destination Häst.

På fredag den 26/6 startar årets Hästrunda och sen blir det aktiviteter i tre dagar. En del av de aktiviteter som måste förbokas har redan slut på platser och förfrågningarna från besökare är många. Alla tre dagarna blir det en blandning av prova på aktiviteter, öppna hus, föreläsningar, utställningar m.m. Aktiviteter arrangeras för både barn och vuxna, hästfrälsta och de som nyligen upptäckt hästen, så det finns fortfarande gott om spontanupplevelser för den som vill ta en tur till helgen.

”I maj beslutades att årets Hästrunda ska genomföras trots Covid-19 men detta har också ställt krav på arrangörerna att ha max 50 personer på samma plats. Med anledning av detta blev uppmaningen till aktivitetsarrangörerna att ha mindre grupper och många har dessutom valt förbokning som ett krav. Detta gör också att vi lätt kan se hur stort intresset är”, säger Cecilia Henrikson, projektledare Destination Häst.

”Kända turridningsarrangörer så som Hallamölla Gård och Liv på Österlen har fullt på alla sina aktiviteter men även HaraKi som är ett nyetablerat företag som satsar på ridning och konst som aktivitet har fullt. Hästen i Skåne kommer att arrangera guidade turer hos hästflocken på Brösarpsbackar som ingår i Brösarpsprojektet, här har intresset varit så stort att man arrangerar två turer istället för en” fyller Pernilla i.

Till många av aktiviteterna kan man dock komma utan förbokning, dessa har ofta öppet under längre tid och kan då sprida ut sina besökare. Det kan handla om gårdar som har öppet hus, tex Roslövsholms Islandshästar, Pomonadalen och Österlens ridklubb. Den som vill hoppa med sin käpphäst kan besöka Eslövs ridklubb eller Svabesholms Kungsgård. På Svabesholm erbjuds även hästfika och shopping i deras gårdsbutiker. Vill du shoppa till hästen ska du besöka Eva´s Outlet och Hästloppis, Djur & Natur i Lunnarp, Stallshopen i Tomelilla med flera. Kort och gott det finns något för alla!

En nyhet för i år är att Hästrundan blir större, antalet grannar har ökat. I år hittar vi deltagare ända uppifrån norr om Kristianstad där Lönehuset ordnar gemensam ridtur för de med egen häst.

Varmt välkomna till en helg med hästtema.

Bilder fria att använda finns på http://hastrundan.se/bilder/ ange fotograf: Föreningen Hästrundan

För frågor om Hästrundan kontakta:

Pernilla Colhag
Destination Häst