Mod, nyfikenhet och utveckling för bättre resultat i Sjöbos skolor

Öppet brev från Ninda Wegbratt Menkus, förvaltningschef familjeförvaltningen:
Vi fick ett brev från fackförbundet Sveriges Skolledare angående vår nya skolorganisation i Sjöbo kommun. Så den här texten började som ett svar till dem, men jag ändrade mig. Det händer ibland.
Det här brevet skriver jag till Sveriges Skolledare, och alla andra som har ett intresse i och ett hjärta för skolbarnen i Sjöbo.

Olika perspektiv

Jag anser att Sjöbos barn och elever under många år inte har fått den utbildning de har rätt till. Det finns flera bevis för detta; de två viktigaste som jag ser det just idag är låga kunskapsresultat och stor personalomsättning.
Vi är alla rörande överens om att vi vill ändra på detta.
Vi är dock inte alltid överens om hur vi ändrar det, vilket är bra. Våra hjärnor har lättare att hitta argument för det vi redan vet, än att uppriktigt utforska nya vägar. Det kan kännas lite hopplöst om man vill jobba med utveckling, men jag ser olika, ärliga och konstruktiva perspektiv som något positivt, eftersom det innebär att vi behöver varandra för att hitta bästa vägen framåt.

Olika perspektiv och professionell återkoppling gör att jag ändrar mig emellanåt i vilka vägar och beslut jag tar. Ett område där jag aldrig ändrar mig, är att jag alltid kommer fortsätta försöka skapa de bästa förutsättningarna för våra barn och elevers framtid.

Större strukturellt problem

När vi ser på våra resultat och vår personalomsättning så talar siffrorna sitt tydliga språk; organisationens oförmåga är ett symtom på ett större strukturellt problem, som gör att vi måste titta på helheten, vara kulturellt medvetna och pedagogiskt uppfinningsrika.

Skolans styrdokument beskriver de höga förväntningar som finns både på verksamheten och på oss som arbetar i den. För att säkerställa att vi arbetar i enlighet med dem, måste vi våga titta på vår egen praktik och ställa nyfikna frågor samt träna vår förmåga att förstå orsak och verkan.

Vi har vågat göra den öppna och professionella granskningen av bevisen och vår praktik, och förändrar därför vår organisation - för att barnen i Sjöbo ska få den utbildning de har rätt till.

Glädje och entusiasm

Jag vet givetvis att det alltid finns två sidor i en utvecklingsprocess, och när vi förändrade organisationen fick vissa andra roller i verksamheten – något som naturligtvis kan vara en besvikelse för dem. Men låt oss inte glömma den andra sidan, som redan arbetar i den nya organisationen och känner glädje, entusiasm och kreativitet inför hösten.

Det krävs fingerfärdighet att leda i spänningsfältet mellan individuella värderingar, skolans kärnuppdrag och de värden som ligger utanför skolan, både lokalt och nationellt. Däri ligger en av utmaningarna för oss chefer och för huvudmannen, alltså nämnden.

Vi behöver stärka kunskapen om vad som påverkar resultat och måluppfyllelse. Det innebär att kvaliteten i våra analyser behöver säkerställas på alla nivåer i organisationen. Att analysera resultat och arbetssätt är ingen lätt uppgift. Det kan dessutom vara lite jobbigt att få syn på sin utvecklingspotential; speciellt om man gör det tillsammans med andra eller i offentlighetens rum. Det krävs trygghet både i person och sammanhang. För att klara det behöver vi kunna lita på varandra och använda kraften i våra olika perspektiv.

Sveriges Skolledare, som har synpunkter på vår nya organisation - skolledarteam med en rektor och flera biträdande, skriver i sitt brev:

”En stabil skolledning, med ett tydligt mandat och stöd från sin huvudman, är oerhört viktigt för ett barns utveckling, elevers resultat och en framgångsrik skolutveckling. Forskning de senaste åren pekar alltmer på vikten av ett stabilt ledarskap i skolan.”

Mötas och utvecklas

I grunden är vi med andra ord rörande överens, och vi välkomnar - liksom Sveriges Skolledare gör - en fortsatt dialog. Vi bjuder därför in Sveriges Skolledare till ett möte där våra respektive perspektiv får mötas och utvecklas; för våra barn och elevers bästa.

Ninda Wegbratt Menkus, förvaltningschef familjeförvaltningen

Ninda.WegbrattMenkus@sjobo.se

Välkommen till Sjöbo på www.sjobo.se

Sjöbo kommun Besöksadress: Gamla Torg 10 275 80 Sjöbo Tel: 0416-270 00 E-post: kommun@sjobo.se