Den nya sjöräddningsbåten Rescue Eric D. Nilsson är på väg till Gotland

​Ny sjöräddningsbåt namnges i Visby

Fredagen den 2 oktober namnges en ny sjöräddningsbåt i Visby. Båten är nummer två i Sjöräddningssällskapets 14 meter långa Sanne-klass, och är donerad av Rederi AB Gotland.

Namnet på båten kommer att bli Eric D. Nilsson. Det är den andra båten i Sanne-klassen som står färdig, den första namngavs under 2019. Båten är 14 meter lång och en vidareutveckling av den tolv meter långa Victoria-klassen. Victoria-klassen finns idag på samtliga tre stationer på Gotland, förutom i Visby även i Fårösund och Vändburg.

– Nu får vi en båt till stationen i Visby som är ännu bättre anpassad för de förhållanden som råder utanför Gotland. Det är ett fantastiskt tillskott till flottan som gör vår beredskap bättre. Det hade inte varit möjligt utan Rederi AB Gotlands generösa donation, säger Cia Sjöstedt, vd Sjöräddningssällskapet.

Rederi AB Gotland har under många år stöttat den ideella organisationen.

– I samband med att vår hedersordförande, skeppsredare Eric D. Nilsson fyllde 90 år 2017, beslutade styrelsen att uppmärksamma detta genom en särskild donation. För oss som gotländskt bolag ligger sjösäkerheten på Östersjön nära om hjärtat och på detta sätt bidrar vi till Sjöräddningssällskapets viktiga arbete i att ge öns innevånare en större trygghet, säger Håkan Johansson, Rederi AB Gotland.

Den nya sjöräddningsbåten kommer att tas i drift på Visby-stationen omgående efter namngivningsceremonin.

Namngivningen hålls den 2 oktober, klockan 11.00 vid Inre hamnen i Visby. Representanter från Rederi AB Gotland, Sjöräddningssällskapet, Region Gotland, Länsstyrelsen och frivilliga sjöräddare från Räddningsstation Visby finns på plats. Media är välkomna att närvara.

För mer information, vänligen kontakta:

Rederi AB Gotland: Håkan Johansson, vd, 0498-20 18 30

Sjöräddningssällskapet: Niklas Jendeby, kommunikationsledare, 031-761 40 82