Storm, åska och flygande kaniner

Storm, åska och flygande kaniner

Vanligaste orsakerna är storm och åska. Mer ovanligt är flygande kaniner – men det har hänt. Thomas Frick på vår elnätsavdelning svarar på fem frågor om strömavbrott.

Thomas, vilka är de vanligaste orsakerna till strömavbrott?

– De flesta större strömavbrott som drabbar många kunder i vårt elnät beror på att våra luftledningar skadas av väder. Storm eller kraftiga vindar på vinterhalvåret, åsknedslag på sommaren. Det är ändå ganska ovanligt, eftersom våra elledningar till största del är nedgrävda i marken.

Men elledningarna ligger inte helt säkra i marken heller, eller hur?

– Nej. Det händer att grävmaskiner av misstag gräver av våra ledningar, och det har faktiskt hänt lite oftare de senaste åren. Avgrävning sker framför allt i samband med lite större byggprojekt: till exempel ett nytt bostadsområde eller en ny väg.

Vilket är det märkligaste strömavbrottet du varit med om?

– Vissa skador är svåra att förutse. Härförleden till exempel backade en skördetröska in i en liten transformatorstation ute på landet. Men det mest udda… det är utan tvekan när vi hittade en död kanin som brutit strömmen på en transformatorlåda högt uppe i luften på en stolpe!
Kaninen hade, antar vi, fått flyghjälp dit av en rovfågel som tänkt använda vår transformator som middagsbord. Numera isolerar vi sådana lådor bättre…

Hur arbetar ni vid ett större strömavbrott?

– Finns felet i högspänningsnätet kan vi i nio fall av tio göra omkopplingar så att strömmen är tillbaka inom max en timme. Vi gör alltid allt vi kan för att våra kunder ska få tillbaka strömmen så fort som möjligt, men samtidigt: säkerheten kommer alltid först. Storm och hårt regn, fukt och kyla och mörker… det är svåra arbetsförhållanden även för våra erfarna och skickliga montörer, säger Thomas.

Vad gör ni för att minska risken för strömavbrott?

– Vi vet att stormarna kommer, och vi planerar våra underhållsarbeten så att elnätet ska vara som starkast under höst och vinter. Vi har en löpande plan för att ersätta ålderstigen utrustning med ny och för att röja träd och växtlighet kring våra ledningar och anläggningar. Alla linjer inspekteras minst en gång om året. Bit för bit ersätter vi också våra återstående luftledningar med markkabel.

Avbrottsinfo på hemsida och Facebook

Om olyckan är framme, om det blir strömavbrott och om det drabbar dig – då finns senaste informationen alltid på vår hemsida och på vår Facebooksida.
Du är förstås alltid välkommen att ringa till vår växel på 046-507 00 för personlig hjälp och information. Våra öppettider är vardagar 08:00-16:00. Annars kan du allt skicka ett mejl till se@skanska-energi.se