​Har du tackat ja till ett elavtal och ångrar dig? Här får du konkreta tips på vad du ska göra.

Ta kontroll över ditt elavtal! Så gör du när du ångrar dig

Kanske var det en påstridig säljare som ringde och ringde på telefon.
Kanske var det någon som ”haffade dig” på gatan eller vid köpcentret.
Har du tackat ja till ett elavtal och ångrar dig? Här är våra råd.

Hursomhelst: du har tackat ja till ett nytt elavtal men vid närmare eftertanke ångrar du dig. Eller tvekar. Eller så är du helt enkelt osäker på exakt vad du tackat ja till.

Här är våra råd till dig

1) Du har 14 dagars ångerrätt. Tecknar du avtal vid telefonförsäljning har du alltid 14 dagars ångerrätt. Ångerrätten gäller i 14 dagar från och med att du tackat ja via telefon och därmed ingått avtalet. OBS! Ångerrätten gäller inte alltid om du tecknar ett avtal ”på stan”: kontrollera alltid vad det står om ångerrätt innan du skriver på!

2) Ångerrätten gäller även fullmakt. För dig som har gett ett företag fullmakt att teckna elavtal åt dig, kanske genom att ”bli medlem” eller ”registrera dig”, gäller också 14 dagars ångerrätt.

3) Så använder du din ångerrätt. Om du ångrar dig inom de 14 dagarna: kontakta bolaget som registrerat dig som kund och förklara att du ångrar dig. Det räcker för att avtalet ska upphöra.

3) Jämför priserna innan du bekräftar! För att ett elavtal som du tackat ja till på telefon ska gälla måste du få en skriftlig bekräftelse och acceptera den – det kan vara via papperspost och e-post men även via sms. Vårt råd: jämför priserna och villkoren för avtalet du fått med andra på marknaden innan du accepterar. Vad ingår? Vad tillkommer i avgifter? Vi hjälper dig gärna och kostnadsfritt att ta fram exakta jämförpriser.

4) Använd ångertiden till att jämföra priser. Ångrar du dig eller blir tveksam efter att du har accepterat den skriftliga bekräftelsen på ditt elavtal, så har du fortfarande ångertiden (eller det som är kvar av den) på dig att ändra dig. Använd den tiden till att i lugn och ro jämföra med andra bolag. Det är lätt att ta förhastade beslut när man inte är riktigt förberedd, och elavtal är ganska komplicerade. Som sagt: vi hjälper dig gärna!

5) Återkalla din fullmakt. Om du har gett din fullmakt och ångrar dig – tänk på att inte bara utnyttja din ångerrätt, utan se även till att återkalla fullmakten och/eller säg upp ditt medlemskap hos ombudsföretaget. Annars har företaget fortsatt rätt att säga upp dina avtal och förhandla om nya. Kontakta oss så hjälper vi dig.

Ta kontroll över ditt elavtal! Det är lättare än du tror:

• Titta alltid på jämförspriset. Där måste alltid hela kostnaden finnas med. Då ser du vad du verkligen får betala.
  • Välj Schysst Elhandel-företag. Certifieringen Schysst Elhandel innebär att företaget uppfyller branschens krav på ärlighet och tydlighet. Bara seriösa elhandlare klarar kraven.
  • Säg inte ja på gatan eller på telefon. Ta inte några förhastade beslut när du blir kontaktad av elhandelsföretag per telefon eller på gatan. Ingå aldrig avtal på stående fot, utan be om jämförspris och jämför själv i lugn och ro.
  • Vi hjälper dig. Behöver du hjälp att jämföra eller ta fram exakt jämförspris? Kontakta oss, vi hjälper dig kostnadsfritt!