Är billig el billig? Tips till dig är att se upp för andra månadskostnader som kan tillkomma.

Vad är billig el?

Vad är egentligen billig el? Ett lågt pris per kilowattimme säger inte mycket om vad du får betala i slutändan. Välj Schysst Elhandel så är du alltid trygg.

Det här låter kanske konstigt: när du köper el är kostnaden för elen bara en del av det du måste betala. Men det är så systemet fungerar, och det är lika hos alla elhandelsbolag. Flera avgifter tillkommer utöver vad elen kostar per kilowattimme.

Se upp för lockpris

Vad som inte alls är lika hos elhandelsbolagen, däremot, är hur tydliga och ärliga de är med att berätta det. Oseriösa bolag lockar ofta med ett riktigt lågt pris per kilowattimme, ”El till inköpspris” till exempel. De ”glömmer” sedan berätta om de kostnader som tillkommer och gör summan på elräkningen så mycket högre.

Se upp för hög månadsavgift

Månadsavgift, elcertifikatsavgift, moms och elbolagets påslag är kostnader som läggs på kilowattimmepriset. Moms och elcertifikatsavgift är samma hos alla, medan påslag och månadsavgift varierar. ”Vi har inga påslag!” lovar en del, och det kan stämma. Men då tar de istället ofta ut en rejält hög månadsavgift.

Titta på jämförspriset

Här är två tips på hur du snabbt och enkelt får koll:

• Titta på jämförspriset. I jämförspriset ska alla delar av elavtalets kostnader finnas med. Då ser du vad du verkligen får betala. Så, fråga alltid efter jämförspriset, och om säljaren inte kan eller vill visa det: välj någon annan.
  • Fråga efter månadskostnaden och jämför med andra. Till exempel med vår: Skånska Energis månadsavgift är för närvarande 40 kronor.

Välj Schysst Elhandel

Lättast är att välja ett Schysst Elhandel-märkt bolag. Schysst Elhandel är branschens egen certifiering med 18 olika krav på tydlig och ärlig information. Bara seriösa elhandelsbolag klarar kraven, Skånska Energi var för övrigt ett av de första i Sverige. Med Schysst Elhandel är du alltid trygg.