Värdefull småskalig vattenkraft för Skånska Energi

Vår egen vattenkraft – liten men viktig

Fredrik Lönngren, chef för Skånska Energis åtta vattenkraftverk i östra Småland, berättar om verksamheten.

– Klart att jag också vill ha bra semesterväder. Men gärna en lite blötare juli och augusti än de senaste åren. Det är ju bra för naturen med.
Så beskriver vår vattenkraftschef Fredrik Lönngren vad han önskar sig av vädret den närmsta tiden.

Helt beroende av nederbörden

Jämnmod och tålamod. Det är goda egenskaper för den som bedriver småskalig vattenkraft. Verksamheten är ju helt beroende av en omständighet som inte går att påverka: nederbörden. Rikligt med regn och snö ger rikliga tillflöden till vattendragen. Ju mer vatten i älvar och åar, desto mer snurr på kraftverkens turbiner och desto fler producerade kilowattimmar.
– Så är det. Men när vi väl har vatten, så ska grejorna funka. Det är vår viktigaste uppgift, säger Fredrik.

”Grejorna”, det är turbiner, generatorer, dammluckor och annan apparatur och utrustning tillhörande Skånska Energis åtta vattenkraftverk i fyra åar i östra Småland. Kvillsfors, Turefors och Ädelfors i Emån; Klinte och Brunnshult i Solgenån; Stalpet och Aneby i Svartån; Storebro i Stångån.
”Vi”, det är Fredrik och hans tre medarbetare, som med kontoret i Vetlanda som utgångspunkt sköter drift och underhåll: Weine Karlsson (turbinmekaniker), Anders Arvidsson och Johan Hoff (båda elektriker).

Fyra torra år

– Ett normalår producerar våra vattenkraftverk 29 gigawattimmar (GWh) om året. Fast det var längesen vi hade ett normalår nu…
Från hösten 2015 till sensommaren 2017 var vattenflödena i östra Småland extremt låga. 2016 var ett historiskt torrår i trakten. Sedan kom 2018, som började blött men som vi kommer att minnas för en nästan fyra månader lång värmebölja. Fyra svåra år för den lokala vattenkraften följdes så av ett något bättre 2019 med goda vattenflöden under vår och höst (men med ännu en torr sommar däremellan). Jämnmod och tålamod, som sagt.

Rekord i mars

Men sen då? Mellan december 2019 och mars 2020 har mycket stora mängder regn fallit, och det har allmänt rapporterats om grundvattenreserver och vattenmagasin som äntligen fyllts på igen efter 2018.
– I mars månad slog vi produktionsrekord. Då producerade vi dubbelt så mycket el som mars 2019. Tyvärr var dock elpriset mindre än hälften så vi fick inte större intäkter... Men vi har kunnat köra på full effekt på alla kraftverk, det händer väldigt sällan och det har gått fantastiskt bra, säger han.
– De stora kraftverken har stora magasin och kan lagra mycket, men våra dammar är jättesmå, mer en vattenspegel egentligen. Vi är helt beroende av att det är flöde i våra åar.

Värdefull småskalig vattenkraft

Vi på Skånska Energi brukar med viss stolthet säga att vi är en komplett grön energikoncern.

• Vi levererar el till cirka 19 000 kunder genom vårt elnät i sydvästra Skåne.
  • Vi säljer 100 procent grön el från vattenkraft till våra elhandelskunder i Skåne och runtom i Sverige.
  • Vi erbjuder förnybara och effektiva energilösningar som solceller, geoenergi, värmepumpar och laddlösningar.

Det är huvuddelen av vår verksamhet. Men vår vattenkraft ligger oss varmt om hjärtat. För oss är småskalig vattenkraft som bedrivs hållbart ett värdefullt sätt att producera förnybar energi och bidra till ett stabilt energisystem.

Vi kommer att berätta lite mer om vår vattenkraft på bloggen framöver – håll utkik!