Anders Möller, vd på Skånska Energi

​Säkerhet och stöttning – Skånska Energi under coronakrisen

Som energiföretag har Skånska Energi alltid ett samhällsansvar: året runt, dygnet runt. Under den krissituation som corona-viruset medför skärps ansvaret ytterligare för kunder, medarbetare och verksamheten:

• Förebygger smittspridning bland medarbetare och isolerar nyckelpersonal inom elnät
  • Stötta kunderna lite extra, såväl privata som företag.
  • Ge alla kunder kostnadsfri och personlig rådgivning.
  • Stöttar det lokala näringslivet.

Säkerheten före allt

För Skånska Energi kommer alltid säkerheten först. Verksamheten inom elnät är en samhällsviktig funktion. De måste alltid göra allt för att säkerställa att de har resurser för att upprätthålla eldistributionen och den dagliga driften av elnätet.

– Med Folkhälsomyndighetens rekommendationer som bas har vi utökat säkerheten sedan början av mars: alla som arbetar med elnätet är helt isolerade från övrig verksamhet. Samtidigt erbjuder vi våra kontorsanställda att arbeta hemifrån. Allt för att minska risken för smittspridning, berättar Skånska Energis vd Anders Möller.

– Att vara ett mindre energiföretag är både en fördel och en nackdel. Fördelen: vi har korta beslutsvägar och kan agera snabbt. Nackdelen: vi kan bli sårbara om krisen blir långvarig. Därför är det bra att vi idag har Kraftringen som delägare: en större koncern vars resurser vi kan ta hjälp av och vars riktlinjer kring corona-pandemin vi delar, säger Anders Möller.

Många branscher drabbas

Följderna av corona-viruset drabbar många företag och verksamheter hårt nu, och kommer sannolikt att göra så även under en tid framöver, exakt hur lång återstår att se.

– Vårt mål är att göra vad vi kan för att bidra till att våra kunder klarar sig och att hjälpa till så långt vi kan. Samtidigt påverkas även vi själva när företag ställer om eller i värsta fall helt tvingas stänga sin verksamhet – när elförbrukningen minskar, då minskar ju även våra intäkter. I ett längre perspektiv innebär det en stor ekonomisk risk för oss, säger Anders Möller.

Kostnadsfri personlig rådgivning

En annan fördel med att vara ett mindre energiföretag med stark lokal förankring är att Skånska Energi kan ge både privatpersoner och företag personlig hjälp. För det personliga bemötandet är viktigt och uppskattat hos Skånska Energis kunder. Vid undersökningar har det tydligt framkommit att kunderna vill prata med Ann, Åsa, Therese, Tova, Camilla och Helena, det skapar en lokal förankring och trygghet.

- Med nya resurser inom kundservice fokuserar vi på att hjälpa och stötta våra kunder lite extra. Vi erbjuder alla våra kunder personlig rådgivning inom allt som rör el och energi. En rådgivning som är helt kostnadsfri, berättar Anders Möller.

Värnar om det lokala

På Skånska Energi gör de vad de kan för att stötta det lokala näringslivet och föreningslivet, inte minst genom lokala inköp av varor och tjänster. Med påsken följde även ett tillfälle att hjälpa alla deras medarbetare att göra detsamma i dessa tider.

– Det är en självklarhet för oss att stötta det lokala näringslivet, inte minst som många av dess konsumenter och näringsidkare också är våra kunder. I påskägget i år fick alla våra medarbetare ett extra tillskott till lönen i maj för att kunna hjälpa sina lokala hjältar. Tillsammans kan vi göra skillnad.