Med dLab digitala lösning har Skånska Energi som mål att ha färre strömavbrott i sitt elnät.

​Strömavbrott kan undvikas med tidig varning

Skånska Energi installerar ett nytt digitalt varningssystem i elnätet som gör att fler strömavbrott på sikt kan undvikas.

Skånska Energis elnät försörjer drygt 18 700 abonnenter med el i framför allt Lunds och Kävlinge kommuner. Varje dag arbetar vår elnätsavdelning för att våra kunder ska få så trygga och säkra elleveranser som möjligt. Skånska Energi investerar årligen stora summor pengar i att rusta upp, stormsäkra och utveckla ett elnät som består av mer än 170 mil ledning.

Undvika strömavbrott

Under 2020 börjar Skånska Energi installera ett nytt digitalt varningssystem, som gör det möjligt att upptäcka små fel i elnätet tidigare – och genom förebyggande åtgärder undvika att de leder till strömavbrott.

– Vi arbetar för att framtidssäkra vårt elnät, och i det arbetet ingår en ökad digitalisering av drift och övervakning. Med det nya digitala varningssystemet kan vi se hur vårt elnät mår 24/7, alltså dygnet runt, alltid, säger Skånska Energis VD Anders Möller.

– Vår förhoppning är att kunna undvika ungefär vart fjärde strömavbrott med hjälp av tidiga varningar från det nya systemet. Det blir även enklare för oss att agera snabbt och rätt om och när allvarligare fel inträffar.

Förvarnar och förenklar felsök

Det digitala varningssystemet levereras av dLab, ett mjukvaruföretag som tillhandahåller digitala lösningar för framtidens elnät och har sitt säte på Ideon i Lund.

– Vårt uppdrag är att hjälpa Skånska Energi förbättra elnätet för sina kunder med smart mjukvara och den allra senaste teknologin. Vårt system omvandlar stora mängder data till en översikt som förenklar felsökningsprocessen och dessutom kan förvarna om strömavbrott, säger Mats Didriksson, VD för dLab.

Det digitala varningssystemet installeras stegvis i Skånska Energis elnät, med start under 2020.

Faktaruta

dLabs lösning fungerar i tre led. Först; genom ett par enkla klick kan man tydlig se var störningarna eller avbrotten är, så att man snabbare kan felavhjälpa. Sedan ger systemet, efter ett antal störningar av en viss typ på en specifik linje, en tidig varning för att ett avbrott kan vara nära förestående, vilket gör att man då kan åtgärda det innan. Slutligen ger trendöversikter och aggregerade data bolaget möjlighet att skapa långsiktiga investeringsplaner baserade på tillförlitlig statistik.

Vid frågor kontakta

Anders Möller, VD Skånska Energi, telefon 046-507 43