Delningsekonomi, arbetsgivarattraktivitet och läge avgörande när hyresgäster väljer framtidens kontor

På Sveavägen 20 planeras det nu för framtidens kontorslösningar, med gemensamma ytor och tjänster. Här kommer hyresgästerna att flytta in i helt egna kontor och bygga sin egen företagskultur och image – men samtidigt dela reception, konferensrum och lounger.

-Tillgången till coworkingytor har i Sverige vuxit explosionsartat de senaste åren. Vi tror att det är en lösning som kan passa många, men märker också att större företag fortfarande gärna vill ha ett eget ”hem” för medarbetarna, med möjlighet att bygga en företagskultur och känsla för bolaget, säger Markus Pfister, fastighetschef på Skandia Fastigheter.

Sveavägen 20 kommer att ge kunderna det bästa ur båda världar. Här förbereder Skandia Fastigheter nu för att uppgradera husets ljusgård till en lounge modell större, för hyresgästerna och deras kunder. Här får de en gemensam reception som tar hand om alla gäster, leveranser och andra tjänster. I loungen finns också kvalitetskaffe, frukost och fika. På samma plan kan mötesrum för små och stora sammankomster bokas. Hälsa – både psykisk och fysisk – tas hänsyn till i arkitektur och nyttjande. Cyklisterna hittar cykelparkering och generösa omklädningsrum och i loungen planeras för aktiviteter med hälsokoppling.

Konceptet har landat mycket väl, och det står redan nu klart att den globala advokatbyrån Eversheds Sutherland samt en aktör inom bank- och finanssektorn under första halvan av 2023 kommer att flytta in på 1 800 kvm vardera. På Eversheds Sutherland planeras det för fortsatt expansion och samtidigt en tydlig förflyttning av advokatbyråns arbetsgivarattraktivitet och varumärke i och med bytet från en anrik fastighet på Strandvägen till ett supermodernt kontor i city.

-Eversheds Sutherland är en ledande internationell advokatbyrå med ett modernt arbetssätt. Här kommer distansarbete fortsatt att vara en naturlig del, likaväl som det är avgörande för byrån att kontoret har ett centralt läge med bra kommunikationer. Enkel- och dubbelrum för byråns jurister, med mötesrum för videokonferenser och generösa gemensamma ytor möjliggör såväl trivsel som arbetsro och effektivitet, berättar Markus Pfister. Vi diskuterar dagligen med hyresgäster kring framtidens kontor och lösningsorienterade sätt att möblera och använda dem kopplat till nya arbetssätt.

Skandia Fastigheters kontor, köpcentrum, bostäder och samhällsfastigheter är samlade i 123 fastigheter – eller 1,1 miljoner kvadratmeter – huvudsakligen i de tre storstadsregionerna och med ett sammanlagt värde av cirka 65 miljarder kronor. Vi har 150 medarbetare med målet att skapa och förvalta stadsmiljöer som lever länge. Uppdraget är att leverera en långsiktigt god avkastning till Skandias 1,4 miljoner ägare. www.skandiafastigheter.se

Åke Pettersson

Presskontakt Vd Ledningsgrupp 08-573 655 61