Skandia Fastigheter firar allas lika värde och olika personligheter på åtta köpcentrum, med Vi ❤ Rocktober

Hos Skandia Fastigheter används frasen ”rum för fler” flitigt. Det kan betyda mycket, men kanske framför allt att man vill vara en värd som välkomnar många olika människor. I den andan skapade bolagets köpcentrum Commerce i Skövde förra året den prisvinnande kampanjen ViRocktober, som uppmärksammar Downs syndrom och allas lika värde. Konceptet skalas nu upp och arrangeras i år gemensamt på åtta av Skandia Fastigheters köpcentrum - allt i samarbete med Svenska Downföreningen.

Kampanj som krokar arm med global drive för att öka kunskap och förståelse
Rocktober är en satsning för att öka kunskapen om och förståelsen för Downs syndrom. I Skandia Fastigheters kampanj Vi <3 Rocktober får man på åtta köpcentrum – från Lund till Uppsala – lära känna flera lokala personligheter med Downs. Under hela oktober finns chansen att möta dessa fantastiska människor, genom events och fotoutställningar, på plats och i sociala medier.

– Med Vi ❤ Rocktober vill vi först och främst bidra till att ta kål på fördomarna som de här personerna så ofta möts av – att de skulle vara på ett visst sätt eftersom de har en diagnos. Därför lyfter vi tillsammans med dem själva fram deras unika personligheter, intressen och drömmar. Ett annat viktigt mål med kampanjen är att visa så många som möjligt att på de platser där vi träffas till vardags ska alla vara lika välkomna. Vi såg förra året på Commerce vilken fantastisk potential vi har för detta i vår köpcentrumverksamhet och systercentrumen runtom i landet blev så klart jättetaggade på att vara med och skala upp konceptet, säger Johan Calner, marknadsområdeschef för Köpcentrum på Skandia Fastigheter.

Ett ämne som låg nära om hjärtat för medarbetarna
Allt startade med en lunch på Commerce Centrumledning där ämnet Downs syndrom och allas lika värde kom upp, samt hur köpcentrumet kan bidra till att öka kunskapen. Engagemanget lät inte vänta på sig, och den 29 oktober 2022 gick det hela av stapeln, med en utställning, pysselhelg, tårtkalas och vernissage på plats i gallerian. Två av eldsjälarna i projektet var Ida Eliasson och sambon Oliver Lillienberg, som är drifttekniker på Commerce, med treåriga sonen Milgott som rockar en extra kromosom. De samlade ihop ett gäng föräldrar till barn med Downs syndrom i Skaraborg och lade grunden till kampanjen Commerce ❤ Rocktober, för att öka och sprida kunskapen kring Downs syndrom.

Antal besökare var långt över förväntat under vernissagedagen. Totalt delades över 400 bitar tårta ut och representanter från familjerna vars barn porträtterades fanns på plats för att svara på frågor. Som grädde på moset vann kampanjen kategorin Marketing Campaign of the Year i den stora köpcentrumtävlingen NCSC Awards.

Köpcentrumen som deltar i Vi <3 Rocktober 2023 är:
Väla, Helsingborg | Nova, Lund | Frölunda Torg, Göteborg | Backaplan, Göteborg
Commerce, Skövde | Mörby Centrum, Danderyd | Tyresö Centrum, Tyresö | S:t Per, Uppsala.

Läs mer om de lokala kampanjerna och personligheterna på köpcentrumens respektive webbplatser och sociala medier.

Läs mer om Svenska Downföreningen - SvDf (svenskadownforeningen.se)

Katarina Noré, kommunikations- och marknadschef
katarina.nore@skandiafastigheter.se, 073-944 72 04

Johan Calner, marknadsområdeschef Köpcentrum