I helgen är det Blåljushelg i Skånes Djurpark. Som en del av 70-årsfirandet av parken är det folkfest och temahelg där Räddningstjänsten Skånemitt, visar upp sina fordon.

Blåljus och brandbilar lyser upp i Skånes Djurpark

I helgen är det Blåljushelg i Skånes Djurpark. Som en del av 70-årsfirandet av parken är det folkfest och temahelg där Räddningstjänsten Skånemitt visar upp sina fordon och barnen kan utbilda sig till ”Hemmets Brandmästare”. Blåljuspersonal firas även med fri entré hela Kristi himmelsfärdshelgen.

- Vi vill fira våra hjältar som alltid är först på plats vid olyckor och bränder. Vi är också glada att räddningstjänsten kommer hit och lär barnen om eld och säkerhet och hur man kan förebygga hemma och ute i naturen. Förutom att se på brandmännens bilar och utrustning, kan barnen gå en brandsäkerhetsutbildning, säger Skånes Djurparks VD Glenn André Viste Bøe.

Det är Räddningstjänsten Skånemitt som är på plats för Blåljushelgen den 28 och 29 maj. Skånes Djurparks gäster kan få testa att släcka en eld, se på brandbilsparaden där de coolaste fordonen visas upp, och självklart kommer brandbilarna och utrustningen som brandmännen använder sig av vid bränder att visas upp. Räddningstjänsten kommer även att visa hur man klipper upp en bil vid en trafikolycka.

- Vi hoppas att många vill passa på tillfället och utbilda sig till ”Hemmets Brandmästare”, säger Glenn André Viste Bøe.

För att fira och visa tacksamhet till blåljuspersonal är det fi entré 26-29 maj, för de som visar upp kopia på anställningsavtal eller annat dokument som styrker arbete inom kategorin "blåljus".

Det blir även fler temahelger i Skånes Djurpark under säsongen, och ordentligt firande vid parkens 70-årsdag och Fåret Shauns 30-årsdag.