Ett Triceratops-skelett uppgrävt i Skånes Djurpark. Aprilskämtet var inte helt sant, men sant är det att parken firar 70 år genom att resa 70 miljoner år tillbaka i tiden. 14 miljoner kr investeras i nya attraktionen Dinosaurier.

Miljoninvestering när dinosaurierna återvänder till Skåne

I samband med årets 70-årsjubileum i Skånes Djurparks investeras det 14 miljoner kronor i ny stor attraktion och uppgraderingar i parken. Även nya djur, som fjällrävarna, har anlänt inför säsongen. Till sommaren öppnar den stora nyheten “Dinosaurier” - en helt ny attraktion för de skånska barnfamiljerna.

Attraktionen byggs upp på ett nytt område i parken och täcker ett 3 000 kvadratmeter stort skogsområde. Även det nya övernattningskonceptet “Dino Camp” introduceras som en utveckling av succén med att övernatta bland djuren i Skånes Djurpark.

- Med en investering på 14 miljoner där vi både skapar nya upplevelser, uppgraderar parken och erbjuder nya och fler övernattningar, gör vi viktiga åtgärder för att lyckas nå upp till vår vision att vara en av Sveriges bästa destinationer för familjer, säger Glenn André Viste Bøe, VD i Skånes Djurpark

I samband med första april berättade Skånes Djurpark om ett historiskt fynd som gjordes under bygget av årets stora nyhet. Ett Triceratops-skelett hade blivit uppgrävt i Skånes Djurpark. Aprilskämtet var inte helt sant, men sant är det att parken firar 70 år genom att resa 70 miljoner år tillbaka i tiden. En tid då helt andra djur regerade på vår planet.

- Dinosaurier är häftiga, och ännu häftigare är att det finns bevis på att de har levt i Skåne, säger Anna Blinkowski, ansvarig zoolog på Skånes Djurpark.

Erika Rosengren är doktorand i historisk osteologi och är expert på ben och skelett. Under det sista halvåret har hon gett Skånes Djurpark råd och stöd gällande dinosauriernas historia:
- En dinosaurieupplevelse i Skånes Djurpark ligger helt rätt i tiden. Senast 2021 hittade en turist från Nederländerna ett ben från en dinosaurie i Bromölla utanför Kristianstad. Det blir spännande att se engagemanget för dinosaurier växa genom djurparkens satsning.

200 arbetstillfällen

Glenn André Viste Bøe, VD på Skånes Djurpark säger vidare:
- Investeringarna i parken innebär även att ännu fler arbetstillfällen skapas. Totalt kommer vi att anställa nästan 200 ungdomar under 2022. Vi är stolta över att kunna erbjuda så många ett första arbete, och vi vill vara den bästa första arbetsgivaren.

Skånes Djurpark öppnar för säsongen den 9 april
med påskäggsjakt, och möjlighet att möta de nya fjällrävarna som alla barn får komma med namnförslag till. Dinosaurieupplevelsen förväntas att öppna i juni och övernattning i Dino Camp kan bokas in redan nu.