Under Traktorns Dag hyllas traktens bönder och deras traktorer i Skånes Djurpark.

Den 8 juni fylls Skånes Djurpark av traktorer och bönder

Den 8 juni hyllas bönderna och deras traktorer i Skånes Djurpark: då firas Traktorns Dag för första gången i parkens historia. Alla som tar sin traktor till parken får två gratisbiljetter och möjlighet att visa upp sin traktor för nyfikna gäster. Grannar i närområdet bör se upp för långsamtgående fordon denna dag - parken räknar med många brummande traktorer på vägen upp till parken!

Skånes Djurpark samlar traktens bönder och deras traktorer för att tillsammans fira böndernas arbete och visa fram deras trogna kompanjon: traktorn. Nu efterlyser parken bönder som vill delta i firandet.

Traktorns Dag ska ge tillbaka till bönderna

- Med Traktorns Dag vill vi ge tillbaka något till bönderna, som gör ett så viktigt jobb. Alla bönder med traktor är välkomna att kontakta oss för att bli uppskrivna på VIP-listan och få två gratisbiljetter till firandet, säger Glenn André Viste Bøe, Äventyrschef i Skånes Djurpark.

Han uppmanar även alla som känner en bonde att sprida ordet. Under dagen kommer en tävling att hållas bland de bönder och traktorer som deltar i firandet: Dagens Tuffaste Traktor ska koras. Förstapriset är en övernattning för upp till  personer i Skånes Djurparks tältby Camp Oak. Här får man ta en välförtjänt paus från lantbruket för att ta del av en unik vildmarksupplevelse: djurmatning i skymningen, servera frukost till björnarna och tillaga sin egen måltid över öppen eld innan man somnar gott till ljudet av vargarnas ylande.

Fåret Shaun bjuder in alla småbönder att köra toppmoderna traktorer

Bakom initiativet till Traktorns Dag står ingen mindre än Skånes Djurparks egen traktorfantast: Fåret Shaun. I sitt 20 000 kvadratmeter stora Fåret Shaun Land har han en stor traktorbana där ett gäng toppmoderna, röda Massey Ferguson tar sig runt med Shauns gäster bakom ratten.

- Shaun säger att alla över 110 cm får köra traktorerna helt på egen hand. Är man lite mindre kan säkert en mamma eller pappa följa med, säger Glenn André.

Den som är nyfiken på Traktorns Dag kan läsa mer om firandet på www.skanesdjurpark.se/traktorns-dag