Nu förvandlas skogarna runt Skånes Djurparks till Spökskogen. Mellan 7 oktober och 5 november är parken smyckad till en sprakande höstfest, skogen har förvandlats och bjuder på mysterier och äventyr som gästerna kan vara med och lösa.

Skånes Djurpark förvandlas till Spökskog

Nu förvandlas skogarna runt Skånes Djurpark till Spökskogen. Mellan 7 oktober och 5 november är parken smyckad till en sprakande höstfest där skogens förvandling även gjort att mystiska ting börjat ta över parken... Gästerna kan delta i en mysteriejakt och ta del av parkens alla äventyr. Parkens nordiska djur är laddade för ”bus eller godis” med speciella höstinspirerade matningsexpeditioner och två stora nya dinosaurier har anlänt lagom till höstens aktiviteter.

Höstlöven sätter färg på skogen och löven börjar darra, daggen ligger som ett täcke över mark och ängar. Då vet man att Halloween och höstlov är nära. Mellan 7 oktober och 5 november förvandlas Skånes Djurparks omgivning till en rysmysig plats med 22 ton pumpor och en spökskog fylld av mysterier.

- Hösten i Skånes Djurpark brukar vara ett populärt besöksmål för svenska och danska gäster. Vi satsar i år på att förvandla skogen till en riktigt spännande plats och vi är förväntansfulla på att se hur gästerna hjälper till att kartlägga och ta del av de mysterier som har skett i parken. Alla barn som hjälper till kommer att bli ”certifierade spökjägare”. Även om alla aktiviteter är familjebetonade, kommer att finnas möjlighet att känna hjärtat i halsgropen för de gäster som vill, berättar Skånes Djurparks VD Glenn André Viste Bøe.

I höst kommer även glampingen i tältstugorna Wild Lodge och det nya boendet i färgglada Shaun's Wagons att vara öppna för övernattningar under helger och höstlovsveckor. Till höstens öppning anländer dessutom två nya bjässar till dinosaurier i det 3 000 kvadratmeter stora området ”Dinosaurier”.

Skånes Djurparks höstarrangemang öppnar lördagen den 7 oktober och pågår fram till 5 november. Spökskogens aktiviteter pågår dagligen under helgerna samt under danska och svenska höstloven (vecka 42 och 44). Öppettiderna är mellan klockan 10 och 17.

Måndag till fredag övriga veckor är parken öppen för ”Höst i Djurparken” mellan klockan 10 och 15.

Här är något av det som pågår under lov och helger:

• Mysteriejakt
  • Karva din egen pumpa
  • Skördefest och bus med Fårets Shaun på lantmarknaden
  • ”Dinosaurier” – följ med på tidsresa och utforska dinosauriernas värld
  • Matningsexpeditioner hos djuren flera gånger dagligen med
  • Expedition UPP – 350 m lång äventyrsstig 9 meter upp i luften

Skånes Djurpark utanför Höör är störst i världen på nordiska djur. I parken finns djur som lever eller har levt vilt i Norden, däribland älg, björn, vargar, lodjur och gråsäl samt tama djur av gamla nordiska lantraser. Totalt har djurparken fler än 85 olika arter.