Skånes Djurpark investerar 14 miljoner kronor i nya upplevelsen Dinosaurier. pLatsen där de mäktiga varelserna rör sig, låter och tar gästerna 70 miljoner år tillbaka i tiden.

Dinosaurierna kommer till liv med vrål i Skånes Djurpark

Skånes Djurpark investerar 15 miljoner kronor i ny upplevelse. Idag invigdes parkens nya satsning ”Dinosaurier” där de mäktiga varelserna rör sig, låter och tar gästerna 70 miljoner år tillbaka i tiden. Attraktionen Dinosaurier blev den världsberömda nöjesparksdesignern Eric Damans sista designarbete och hans fru och barn var på plats för att inviga det nya äventyret.

Attraktionen Dinosaurier möter gästerna på ett helt nyutvecklat område i parken. Tidsporten öppnar sig till ett 3 000 kvadratmeter stort skogsområde och en stig leder längs ett vrålande äventyr där fullskaliga dinosaurier lever, låter och imponerar. På äventyrsstigen möts gästerna bland annat av bjässen Triceratops, de snabba Veociraptorerna och den skånska dinosaurien Psittacisaurus. Högt uppe ovanför trädkronorna vrålar Brachiosaurusen och imponerar med sina 27 meter mellan svanstipp och nos.

I samband med årets 70-årsjubileum investeras det 15 miljoner i parken och attraktionen Dinosaurier och den 20 juni öppnar attraktionen för gästerna.

- Vi skapar nya upplevelser och med denna stora satsning investerar Lund Gruppen ytterligare i Skånes Djurparks framtid. Vårt mål är hela tiden att nå vår vision att vara Sveriges bästa familjedestination, säger Håkon Lund, ägare av Lund Gruppen.

Den prisade designern Eric Daman ligger bakom designen av ”Dinosaurier” och han arbetade utifrån visionen att i Skånes Djurpark visa hur man kan använda naturen omkring sig som en naturlig del av en attraktion för att skapa nyfikenhet och intresse för äventyr i naturen. Dinosaurier är den sista attraktionen som den världsberömda designern ritade innan han nyligen dog i cancer.

I Skånes Djurpark handlar det mycket om att lärandet om djur och natur, därför är det ännu fler ”äventyrarna” som arbetar i parken i sommar. Ytterligare 15 anställs i år för att kunna möta gästerna vid området och dela med sig av kunskaper om parkens nya djur, hur de lever, vad de äter och annat spännande. Och den skräckinjagande Tyrannosaurus Rex kan matas, men är ganska kräsen. Kanske spottas moroten och salladsbladet ut, medan köttbiten slinker när hos den glupska köttätaren. De som är modiga nog att testa får se!

- Vi har rekonstruerat hur dinosaurierna såg ut och deras storhet kan upplevas. Dinosaurier är häftiga, och ännu häftigare är det att det finns bevis på att de har levt i Skåne. Vi har redan våra uppskattade uroxar i parken. Djur som är återskapade från en tid som flytt. Nu går vi 70 miljoner år tillbaka i tiden för att lära mer om de djur som fanns här då, säger Anna Blinkowski, ansvarig zoolog på Skånes Djurpark.

Även det nya övernattningskonceptet “Dino Camp” introduceras nu och är en utveckling av succén med att övernatta bland djuren i Skånes Djurpark. Skånes Djurpark har plats för över 150 övernattande gäster per natt och Skånes Djurpark har totalt 200 medarbetare under säsongen.