I Skånes Djurpark har smart belysning installerats i boendena för att framhäva naturen och förstärka upplevelserna för gästerna i Wild Lodge och Camp Oak.

​Smart ljussättning tar naturupplevelser i Skånes Djurpark till ny nivå

Skånes Djurpark och företaget Signify, som är världsledande på smart belysning, har inlett ett samarbete där teknologi möter natur genom innovativ ljussättning med Philips Hue som höjer upplevelser till en helt ny nivå.

Runtom i parken har Philips Hue-lampor installerats för att framhäva naturen på bästa sätt när mörkret lägger sig. Belysningen är inte påträngande, men framhäver färger, siluetter och triggar sinnenen på ett nytt sätt. Arbetet är ett projekt tillsammans med Signifys medarbetare i Skåne som arbetar med deras smarta belysning.

Inne i parkens nya satsning på glamping, Wild Lodge, kommer gästerna själv att kunna styra sin belysning med hjälp av en speciell fjärrkontroll.

- En av våra viktigaste uppgifter är att få barn och vuxna att ha roligt och få upplevelser utöver det vanliga. Med vår nya satsning vill vi ytterligare höja sinnenas upplevelser i parken. Tänk att checka in i en tältstuga där barnen kan välja vilken färg de vill ha i sitt sovrum. På kvällen kan ljuset i stugan spegla den solnedgång som man precis njuter av utanför, eller varför inte föra in månens ljus även inomhus. Upplevelsen av teknologi och natur. Det är glamping på hög nivå, säger Glenn André Viste Bøe VD för Skånes Djurpark.

Signify är världsledande inom smart belysning och har miljoner användare av deras smarta belysning Philips Hue:

- I samarbetet med Skånes Djurpark vill vi bryta gränserna mellan teknologi och natur och se vad som är möjligt. Vi har en stor erfarenhet av att arbeta med belysning av trädgårdar. Nu antar vi utmaningen med att skapa en helt unik stämning i parken, säger Peter Forsström, Kommersiell Direktör på Signify, som själv gläder sig till att uppleva djurparken på kvällen.

Satsningen är ett nytt spännande område för Skånes Djurpark och ambitionen är att belysningen i parken ska smälta väl in i miljön.

- Belysningen är väldigt viktig för oss och det betyder mycket att samarbeta med ett varumärke som Philips Hue, som är världsledande inom smart belysning och att det vi gör är något helt nytt och unikt. Vår vision är att vara den främsta familjedestinationen i Sverige och då vill vi samarbeta med partners som är bäst på det de gör, säger Glenn André Viste Bøe.

Andra exempel på viktiga partnerskap som Skånes Djurpark har är stora internationella bolag som Aardman med Fåret Shaun, traktorföretaget Massey Ferguson och mer lokala aktörer som Kiviks Musteri, SIA Glass, Arla och köttleverantören Skräddarens.

För ytterligare information kontakta:

Skånes Djurparks VD

Glenn André Viste Bøe Tel: +46 72 547 30 50

Signify Nordics, PR Manager

Anne-Cathrine Tjørnehøj Tel: +45 40330806 E-mail: anne-cathrine.tjornehoj@signify.com

Om Signify

Signify (Euronext: LIGHT) är världsledande inom belysning för både den professionella marknaden och konsumentmarknaden samt belysning för Internet of Things. Våra Philipsprodukter, Interactanslutna belysningssystem och datadrivna tjänster, ger mervärde till företag och förvandlar hem, byggnader och offentliga platser. Med 2020 års omsättning på 6,5 miljarder euro och cirka 37 000 anställda i över 70 länder, har vi möjligheten att ta fram ljusets fulla potential för att skapa ljusare liv och bidra till en bättre värld. Vi uppnådde koldioxidneutralitet under 2020, har varit i Dow Jones Sustainability World Index fyra år i rad sedan vår börsintroduktion och utsågs till branschledande år 2017, 2018 och 2019.