”En dag med gårdens djur” ska på ett lärorikt och roligt sätt visa livet på bondgården och det hela möjliggörs genom samarbetet mellan Sparbanken Skåne och Skånes Djurpark.

Tusentals andraklassare möter gårdens djur genom hållbart samarbete i Skåne

Tusentals andraklassare besöker under våren Skånes Djurpark genom projektet ”En dag med gårdens djur”. Upplevelsedagen ska på ett lärorikt och roligt sätt visa livet på bondgården och det hela möjliggörs genom samarbetet mellan Sparbanken Skåne och Skånes Djurpark.

- Jag tycker att det är otroligt viktigt att bjuda in barn till att uppleva djur och natur. Vi vill väcka nyfikenhet och skapa intresse och även öka kunskaperna om det viktiga kretsloppet i naturen som vi människor också är en del av, säger Anna Blinkowski som är ansvarig zoolog i Skånes Djurpark.

”En dag med gårdens djur” är ett projekt som Sparbanken Skåne driver tillsammans med sina ägarstiftelser. Mellan april och juni bjuds andraklassare ifrån en rad olika kommuner i Skåne in till en dag på Skånes Djurpark. Under dagen får de lära sig om livet på bondgården och hur matens kretslopp fungerar.

De får vara med på allt från att genomföra vårsådden, mata djuren och hjälpa till att bygga Hotell Krypin, ett insektshotell som ger husrum åt tusentals livsviktiga insekter. Dessutom får barnen även möjlighet att lära känna våra vilda grannar i skogen. Målet är att genom barnvänliga upplevelser skapa kontakt och bygga goda relationer mellan människor, djur och natur.

- Vi ser detta som en viktig investering i framtiden och vill bidra till en starkare koppling för barnen till djur och natur. Djurparken är en plats där man kan möta djuren, lära sig om kretsloppet och inspireras att göra mer för miljön. Detta är sjätte året vi samarbetar med Skånes Djurpark och uppskattningen från skolor och barn brukar alltid vara stor, säger Helena Björkman, bankchef på Sparbanken Skåne.

Deltagande är kostnadsfritt för skolorna och Sparbanken Skåne med ägarstiftelser står för finansieringen av utflykten med buss till parken.

Läs mer om ”En dag med gårdens djur på Skånes Djurpark” här.

För ytterligare information kontakta:

Anna Blinkowski - 0762-25 75 33, anna@skanesdjurpark.se

Helena Björkman - 046-37 18 10, helena.bjorkman@sparbankenskane.se

Om Skånes Djurpark

I Skånes Djurpark bor numera inte bara nordiska djur; 2015 växte ett 20 000 kvadratmeter stort Fåret Shaun Land fram och blev hem för Fåret Shaun och hans flock. Under de senaste åren har Skånes Djurpark vunnit sju internationella priser på branschorganisationen IAAPAs gala ”Brass Ring Awards” för sitt innovativa arbete.

Om Sparbanken Skåne - Sparbanken Skåne är en regional sparbank för människorna, näringslivet och det lokala samhället. En bank med hög tillgänglighet, smarta tjänster och grundläggande sparbanksvärderingar där besluten fattas nära kunden. Huvudägare är tre skånska sparbanksstiftelser. I samarbete med stiftelserna kan delar av överskottet från bankrörelsen investeras i samhällsutvecklande insatser.

Om Sparbanken Skånes ägarstiftelser - Sparbanksstiftelsen Finn, Sparbanksstiftelsen 1826 och Sparbanksstiftelsen Färs & Frosta är alla delägare i Sparbankens Skåne, med en ägarandel på 26 procent vardera. Stiftelsernas syfte är att slå vakt om sparbanksrörelsens grundläggande idéer och främja sparsamhet. Vid sidan av detta stödjer stiftelserna projekt som bidrar till lokal utveckling inom sina respektive verksamhetsområden.