​Drömma Energi – en modern vinterträdgård med U-värde utöver det vanliga

Drömma lanserades som ett uterum specialdesignat för 60- och 70-talsvillorna. Nu kommer det i en ny och uppdaterad version som vinterträdgård. Drömma Energi har öppningsbara fönster och dörrar och taket är i plåt eller kanal-plast. Det är ett kostnadseffektivt alternativ till en traditionell utbyggnad.

Nya Drömma Energi är ett vägganslutet uterum för året-runt-bruk. Välisolerat, med låga u-värden på fönster och dörrar samt med tak i plåt eller kanal-plast. För ett mer permanent och bestående uttryck. Drömma Energi är tidlös och passar många hustyper i såväl Sverige som hela Norden.

Drömma Energi bjuder på ett starkt formspråk med en utmärkande stomme och indragen taklinje. Genom att plocka bort skjutdörrar i glas och istället använda välisolerade, öppningsbara fönster och dörrar samt ett annat tak skapar vi ett fantastiskt vinterrum. Ett rum som bjuder på det bästa av ute och inne, säger Per-Ivan Christiansson, marknadschef Skånska Byggvaror.

Det nya uterummet har utvecklats av arkitektbyrån Griab AB, som ritat en serie uterum och verandor från Skånska Byggvaror.

Målet med Drömma var att skapa ett uterum som i sig själv uppfattas som en naturlig del av huset. Genom en kraftig, markerad stomme och omsorg om detaljer i takfot, avvattning m.m. skapas en mer permanent och mindre tillfällig karaktär. En något nedtonad formgivning medför att uterummet väl kan integreras med moderna hus i varierande stilar som t.ex. 70-talsvillan, säger Anders Lundin arkitekt på Griab AB.

Genom att öka måtten och designen på stommarna i limträ har Drömma Energi en särpräglad design. Takets indragna linje gör intrycket av taket fjäderlätt för att ge fokus åt stommar och fönsterpartier. Drömma Energi har energifönster i tre-glas och finns i olika storlekar från 15,2 till 27,5 kvadratmeter. Priserna börjar på 89 995 kronor för 15,2 kvadratmeter.

Skånska Byggvaror säljer uterum för alla villor, hus och stugor. Med 10 olika modeller och 1 000 storlekar finns idag uterum och verandor för hus från 1900-talets början fram till dags dato.

Skånska Byggvaror, Per-Ivan Christiansson, tel: 0733-223003, växel 010-4838300

E-post: per-ivan.christiansson@skanskabyggvaror.se