Frihetsrörelse i svenska hem. Attefallsreformen – 105 kvadratmeter livsrum som kan skapas utan bygglov

Exempel på "Attefallshus" från Skånska Byggvaror. Här med 40 kvadratmeter livsrum i två plan

Den 4 juni klubbades beslutet om ”Attefallsreformen” i Riksdagen. Därmed finns helt nya möjligheter att utveckla större livsrum i svenska hem. Reformen skapar stora möjligheter att utan bygglov uppföra stugor, komplementhus, förråd och livsrum – ändå upp till 105 kvadratmeter golvyta med endast bygganmälan. Skånska Byggvaror möter den efterlängtade reformen med nyutvecklade och anpassade stugor, förråd och uterum. Intresset är redan rekordstort från allmänheten.

Under våren har Skånska Byggvaror utvecklat ett nytt sortiment med stugor och komplementhus för att möta efterfrågan som växer fram efter förslaget om Attefallsreformen. En serie större stugor har lanserats som exempelvis erbjuder uppemot 40 kvadratmeter golvyta (med sovloft) i ett komplementhus utan bygglov. Med reformen skapas dessutom helt nya möjligheter. I en promemoria från Socialdepartementet och Finansdepartementet, ”Regeringens regelförenklingar för villa- och småhusägare”, står det klart att hela 105 kvadratmeter golvyta kan skapas utan bygglov, men med bygganmälan. Det vill säga: 15 kvadratmeter Friggebod, 25 kvadratmeter Attefallshus med 25 kvadratmeter övervåning och 25 kvadratmeter källare samt tillbyggnad/uterum med 15 kvadratmeter som kan tillföras befintliga hus. Sammanlagt 105 kvadratmeter utan bygglov.

Reformen handlar inte bara om 25 kvadratmeter Attefallshus. Möjligheterna är ännu större för villaägarna att skapa nya värdefulla ytor och livsrum på sina tomter. Samtidigt som det ökar värdet på bostaden. En revolution för villaboendet som vi ser det. Förhandsintresset för större stugor och komplementhus har varit rekordstort under de senaste månaderna, säger Jesper Nilsson, produktchef Skånska Byggvaror.

I maj lanserades stugorna Arvid, Folke och Harry. Trähus som är lämpliga som fritidsboenden och komplementhus, utan krav på bygglov. Därmed är Skånska Byggvaror en heltäckande leverantör av Friggebodar och Attefallshus i storlekar från 10 till 40 kvadratmeter samt inom uterum och förråd.

Komplementhusen kan enkelt inredas till kompletta minibostäder med pentry, toalett och boyta. Stugorna levereras kompletta med färdigkapat virke, tvåglasfönster, dörrar, lås etc. Grund, färg, takbeläggning och eventuell tilläggsisolering tillkommer. De tre husen erbjuds i storlekarna 20 till 40 kvadratmeter. Det största understiger maxhöjden 4 meter. Priserna är 79 995 kr till 119 995 kronor.

Skånska Byggvaror, Jesper Nilsson produktchef, tel: 0722-350002, växel 042-25 30 00.

E-post: jesper.nilsson@skanskabyggvaror.se