​Längta. Nytt fristående uterum med modern design

Längta är ett fristående uterum som blir trädgårdens centrum och naturliga mötesplats

Våren 2016 har Skånska Byggvaror lanserat fler nya uterum än någon gång tidigare, med bland annat modellerna Skapa och Drömma. Efter nyheter för såväl den klassiska villan som 70-tals villor lanseras nu ett nytt fristående uterum med modernare touch. Det fristående uterummet Längta som lanseras vecka 18.

Trenden är tydlig. Fler och fler villaägare satsar på fristående uterum för att skapa en livsoas ute i sin trädgård. Ett rum för fest och umgänge eller avslappnat poolhäng. Efter 2015 års lansering av de första fristående uterummen från Skånska Byggvaror har nu ett helt nytt fristående uterum utvecklats. Uterummet Längta har ritats av Griab Arkitektbyrå som utifrån kundernas önskemål har skapat ett uterum med ett modernt formspråk.

Längta vänder sig till modernare villor med utmärkande design och form. Med liggande panel, en lite kubistisk stil och sitt karakteristiska tak sticker det ut och blir ett arkitektoniskt utropstecken i trädgården. Formmässigt är fristående Längta ett nytt steg för oss som vi vet att villaägarna efterfrågar. Rummet är utan en tydlig fram- eller baksida också möjligt att placera på många ställen i en trädgård och blir ett nav i ett pulserande trädgårdsliv, säger Jesper Nilsson, produktchef Skånska Byggvaror.

Nya Längta är sprunget ur det nyligen lanserade uterummet Drömma och skapat av arkitekt Anders Lundin.

Längta bjuder på ett starkt formspråk med en kraftigt utmärkande stomme och indragen taklinje Ett uterums funktion är odiskutabelt positiv i vårt klimat med möjlighet till förlängd ”utevistelse” under sommarsäsongen. En buffertzon mellan ute och inne med möjlighet till mycket ljus och närhet till sin trädgård, säger arkitekt Anders Lundin.

Genom att öka måtten och designen på Längtas stommar skapas en kraftfull design. Takets indragna linje gör intrycket av taket fjäderlätt och ger fokus åt stommar och fönsterpartier. Längta lanseras vecka 18 och kostar från cirka 60 000 kronor. Längta finns i storlekarna 14,7 kvm och 23,9 kvm.

Skånska Byggvaror säljer uterum för alla villor, hus och stugor. Med 10 olika modeller och 1 000 storlekar finns idag uterum och verandor för hus från 1900-talets början fram till dags dato.

Skånska Byggvaror, Jesper Nilsson produktchef, tel: 0722-350002, växel 042-25 30 00.

E-post: jesper.nilsson@skanskabyggvaror.se