Skånska Byggvaror fyller 50 år - firar med jubileumsfilm

Börje Blomkvist startade sitt företagsbygge i en källarlokal i Helsingborg. Nu fyller Skånska Byggvaror 50 år.

Det började med en enkel annons i tidningen Land för 50 år sedan. Det var grundaren Börje Blomkvist som tog steget in på hemmafixarmarknaden med en annons för ytterdörrar i teak. Dörrpartiet sålde slut på några få dagar och resten är historia. I en jubileumsfilm berättar Börje om hur Skånska Byggvaror blev en av Sveriges ledande e-handlare inom förädlade byggvaror till hemmafixare – 50 år av tillväxt och lönsamhet.

Med omtyckta produkter, kunden i fokus och örat mot marken så har Skånska Byggvaror vuxit till ett snabbt växande företag. Som med så många andra framgångsrika företagsbyggen började det hela i liten skala, 1965 i Helsingborg.

Jag hade bestämt mig för att starta eget och hittade en lokal på 18 kvadratmeter där jag drog i gång verksamheten. Jag hade en övertygelse att det gick att kombinera bra byggprodukter med postorder. Det visade sig att svenska folket var redo för enkel beställning av bra produkter och bekymmersfria leveranser hela vägen hem, säger Börje Blomkvist, grundare av Skånska Byggvaror.

Efter starten med entréskärmtak, garageportar och dörrar köpte grundaren 1974 en snickerifabrik i Bjuv och under 80-talet satsade Skånska Byggvaror på tillverkning och försäljning av uterum. En produktgrupp som sedan dess vunnit stor popularitet bland svenska villaägare. 1998 startade företaget försäljning på webben och har sedan dess vuxit till en framgångsrik, onlinebaserad nordisk distanshandlare av förädlade byggvaruprodukter. 2012 sålde grundarfamiljen företaget till Polaris som ytterligare höjt expansionstakten, med etableringar av nya butiker, ett utvecklat sortiment och en nordisk expansion.

Skånska Byggvaror är ett imponerande företagsbygge med 50 år av tillväxt och goda resultat. Kunderna är och har alltid varit vårt främsta fokus. Tillsammans med dem fortsätter vi att bygga ett erbjudande som är värdefullt och som hjälper kunderna skapa vackra och funktionella hem, idag och i framtiden, säger Anders Johansson-Eickhoff, VD Skånska Byggvaror.

I en nyproducerad jubileumsfilm skildras företagets framväxt. Grundaren Börje Blomkvist intervjuas tillsammans med VD Anders Johansson-Eickhoff. Filmen finns på Skånska Byggvarors hemsida samt Youtube.

Skånska Byggvaror, Anders Johansson Eickhoff, VD, tel: 0733–22 30 00. Växel 042-25 30 00.

E-post: anders.johanssoneickhoff@skanskabyggvaror.se

Kanongatan 13, 254 67 Helsingborg.