Vingården Lottenlund Estate satsar på destillat och gin

Under våren anlände en stor kopparpanna av märket Kothe till vineriet i Allerum och Tina Berthelsen på Lottenlund kunde lägga destillat till gårdens tidigare produktion av vin, honung och äpplen.

Lottenlund är i ständig utveckling sedan gården byggdes i början av 2000-talet och de första vinstockarna anpassade för ett kallt klimat planterades 2016. Idag har man en modern vingård om totalt cirka 8 hektar och 35.000 vinstockar fördelat mellan Allerum och Segelstorpsstrand på Bjäre. På gården finns vinodling, äppelodling och biodling.

Inriktningen är att producera hållbara viner – rosé och vita– med fokus på kvalitet och smakupplevelse.

– Vi har valt druvsorter med god motståndskraft mot sjukdomar kommer vi att driva gården utifrån en ekologisk filosofi så långt det är möjligt, säger Tina.

Och nu satsar man även på destillaten – som digestif, gin och äppelbrandy. Den senaste lanseringen är Botanical Gin som nu finns på Systembolaget lokalt och som beställningsvara i hela landet, berättar hon.

– Vi har valt att kalla den botanisk för att knyta an till vår kulinariska odling som är inspiration och smaksättare. Efter sex månaders hårt arbete har vi hittat en fantastisk blandning av örter. Vi har i möjligaste mån valt de som kan odlas och skördas i Sverige, vissa vilda, en del sticklingar och frösådda. Vårt mål med destillaten, precis som i vingården, är att terroiren ska ge sig till känna.

Botanical Gin är destillerad på druvsprit, som ger en fruktigare karaktär än annan råsprit. I pannan bränns även Lotima Digestif, som är Lottenlunds tolkning av italiensk grappa och en äppelbrandy.
– Det är viktigt för oss att skapa en tydlig koppling till platsen vi befinner oss på, så att vi inte lanserar ytterligare en London Dry Gin, säger brännarmästare David Orre. Tina berättar att de vill arbeta med spritprodukterna på samma sätt som med vinet.
– Vi vill kontrollera hela kedjan från jord till bord.

---------------

Lottenlund Estate är medlem i Skånska Drycker och deltar i det skånska gästspelet på Spritmuseum i Stockholm 20 oktober.

Läs mer på lottenlundestate.se

Du hittar dem även på den nya Skåneguiden southerndestination.se

• svenskt vin
  • skåne