Skanska bygger järnväg i Dingersjö, Sundsvall, för 320 miljoner kronor

Skanska har tecknat avtal med Trafikverket om att bygga ny mötesstation för järnväg i Dingersjö, söder om Sundsvall. Kontraktet är värt cirka 320 miljoner kronor, vilket inkluderas i orderingången för Norden för det första kvartalet 2017.

Den nya mötesstationen kommer att öka järnvägskapaciteten och avlasta den hårt belastade Ostkustbanan. Projektet utförs i en totalentreprenad och omfattar tre kilometer dubbelspår, tre broar samt ombyggnad av väg 562, inklusive renovering av befintlig vägbro över Ljungan.

Förberedande arbeten beräknas inledas under slutet av maj 2017 och hela projektet beräknas vara färdigställt i juli 2022.

Skanska är ett av de ledande projektutvecklings- och byggföretagen i Norden, med verksamhet inom husbyggnation och infrastrukturbyggande i Sverige, Norge och Finland samt utveckling av bostäder och kommersiella fastigheter på utvalda hemmamarknader. Kommersiell fastighetsutveckling sker även i Danmark. Skanska erbjuder också tjänster inom offentlig-privat samverkan. Skanska omsatte cirka 67 miljarder kronor i sin nordiska verksamhet och hade cirka 10 600 anställda under 2016.

Andreas Omberg, projektchef, Skanska Sverige, tel 010 449 12 06

Edvard Lind, presschef, Skanska AB, tel 010 448 88 08

Direktlinje för media, tel 010 448 88 99

Denna samt tidigare releaser finns på www.skanska.com

• Tjänster, konsult, service

Skanska är ett av världens ledande projektutvecklings- och byggföretag med expertis inom byggande, utveckling av kommersiella lokaler, bostäder och projekt i offentlig-privat samverkan. Baserat på bolagets globala miljökunnande siktar Skanska på att bli kundernas första val när det gäller gröna projekt. Koncernen har idag 43 100 medarbetare på utvalda hemmamarknader i Europa och USA. Omsättningen år 2015 uppgick till 155 miljarder kronor.