Skanska bygger motorväg i Polen för 375 miljoner kronor

Skanska har fått uppdraget att bygga en motorväg i södra Polen. Kontraktssumman uppgår till PLN 154 miljoner, ca 375 miljoner kronor, vilken inkluderas i orderingången för det andra kvartalet. Kund är den lokala vägmyndigheten Drogowa Trasa Średnicowa. Uppdraget gäller utbyggnad av två etapper på den s k Route West väster om Katowice. Projektet omfattar ca tre km sexfilig motorväg inklusive sju broar. I projektet ingår även upprustning av de järnvägsspår samt nät för vatten, avlopp, el, gas och tele som löper utmed vägsträckan. Arbetet inleds i vår och ska vara avslutat i maj 2008. Skanska Poland med verksamhet inom såväl hus- som anläggningsbyggande omsatte förra året ca fem miljarder kronor. Bolaget har 5.000 medarbetare. Utbyggnaden av nio mil motorväg på A1 söder om Gdansk är ett av bolagets största projekt någonsin i Polen. Skanska har 80 procent av projektet som genomförs i samarbete med NDI. Detta genomförs som ett offentlig-privat samverkansprojekt där Skanska Infrastructure Development medverkar som utvecklare och investerare. Skanska har två år i rad utnämnts till årets arbetsgivare inom den polska byggsektorn och till mest värdefulla polska byggbolag. För ytterligare information, kontakta: Peter Gimbe, informationsdirektör, Skanska AB, tel 08-753 88 99 Krzysztof Opałka, direktör, Road Construction Division, Skanska Poland, tel +48 502 746 058 eller +48 22 561 30 07 Denna samt tidigare releaser finns även på www.skanska.se Skanska är ett av världens ledande byggföretag med expertis inom byggande, utveckling av kommersiella lokaler, bostäder och projekt i offentlig-privat samverkan. Koncernen har idag 54.000 medarbetare på utvalda hemmamarknader i Europa, USA och Latinamerika. Omsättningen år 2005 uppgick till 125 miljarder kronor.