Skanska fortsätter utbyggnaden av nya Skärholmen Centrum - får tredje uppdraget för 500 miljoner kronor

Skanska har fått sitt tredje kontrakt för om- och tillbyggnaden av Skärholmen Centrum utanför Stockholm. Totalentreprenaden värd ca 500 miljoner kronor inkluderas i orderingången för det andra kvartalet 2006. Avtalet innebär att CentrumKompaniet utnyttjar en option från det första kontraktet från 2004. Skanskas samlade uppdrag inklusive de två första etapperna uppgår därmed till totalt 1,4 miljarder kronor. Det nya uppdraget gäller den tredje etappen som omfattar ca 48.000 kvm butiksyta, lager och allmänna utrymmen. De föregående etapperna omfattar ca 160.000 kvm. Arbetet på etapp tre inleds i juni 2006 och avslutas 2008 då Nya Skärholmen Centrum ska stå klart. Centrumanläggningen som ursprungligen byggdes på 1960-talet utökas till ca 90.000 kvm uthyrningsbar yta. Skärholmen Centrum blir därmed ett av Nordens största köpcentrum. De ca 130 befintliga butikerna bibehåller sina ordinarie öppettider under byggtiden. Hela förändringsprojektet ingår i Söderortsvisionen, Stockholms Stads satsning för uppgradering av Stockholms södra stadsdelar. För ytterligare information, kontakta: Mats Nyström, regionchef, Hus Stockholm Syd, Skanska Sverige, tel 08-504 363 09 eller 070-537 12 60 Anna Wenner, presschef, Skanska AB, tel 08-753 88 99 Denna samt tidigare releaser finns även på www.skanska.com Skanska är ett av världens ledande byggföretag med expertis inom byggande, utveckling av kommersiella lokaler, bostäder och projekt i offentlig-privat samverkan. Koncernen har idag 54.000 medarbetare på utvalda hemmamarknader i Europa, USA och Latinamerika. Omsättningen år 2005 uppgick till 125 miljarder kronor.