Skanska startar nytt projekt i Budapest - investerar 224 miljoner kronor

Skanska startar ett nytt kontorsprojekt i Budapest. Investeringen uppgår till 224 miljoner kronor, varav 177 miljoner kronor avser den första etappen. Resterande belopp gäller förberedande arbeten, t ex garage och infrastruktur, inför kommande etapper. Kontorsprojektet Nepliget omfattar totalt ca 26.000 kvm uthyrningsbar yta och den första etappen som nu inleds avser 10.000 kvm. Fastigheten som utvecklas i korridoren mellan flygplatsen och centrala Budapest blir en av stadens modernaste kontorsbyggnader med högsta komfort och lägsta energiförbrukning. Uthyrningsarbetet har inletts och byggarbetet inleds i mitten av året. Inflyttningen planeras till det andra kvartalet 2008. I Budapest har Skanska hittills utvecklat och sålt fyra kontorsprojekt och två handelsanläggningar, totalt över 110.000 kvm. Det senaste var Light Corner - ett 13.000 kvm stort kontorsprojekt - som förra året såldes fullt uthyrt före färdigställandet. Skanska Commercial Development Europe är inriktat på utveckling av kommersiella projekt på de centraleuropeiska marknaderna i Budapest, Prag, Warszawa och Wroclaw. För ytterligare information, kontakta: Fredrik Wirdenius, VD, Skanska Commercial Development Europe, tel 070-553 80 62 Anna Wenner, presschef, Skanska AB, tel 08-753 88 99 Denna samt tidigare releaser finns även på www.skanska.com Skanska är ett av världens ledande byggföretag med expertis inom byggande, utveckling av kommersiella lokaler, bostäder och projekt i offentlig-privat samverkan. Koncernen har idag 54.000 medarbetare på utvalda hemmamarknader i Europa, USA och Latinamerika. Omsättningen år 2005 uppgick till 125 miljarder kronor.