Start för Stockholms största kontorsbygge

Idag togs det första spadtaget för teknikkonsulten ÅF:s nya huvudkontor vid Haga Norra i Solna. Skanska utvecklar och bygger en kontorsbyggnad i 10 våningar som omfattar totalt 46 300 kvm, varav 28 000 kvm är kontorsyta och där ÅF kommer att hyra 18 000 kvm. Projektet är det största som startas i Stockholm på flera år. Det första symboliska spadtaget togs av en trio bestående av ÅF:s VD och koncernchef, Jonas Wiström, Anders Ekegren, ordförande i byggnadsnämnden samt Stuart Graham, VD och koncernchef på Skanska. – Vi är mycket glada och stolta över att ett ledande företag som ÅF har valt Skanska som helhetsleverantör till sina nya lokaler, säger Claes Larsson, VD för Skanska Kommersiell Utveckling Norden. ÅF är mycket nöjda med placeringen av sitt nya huvudkontor i ett profilläge, väl synligt för in- och utpasserande genom norra Stockholm. – Förutom läget har parametrar som tydlig ÅF-profil, inredning, funktion och inte minst miljö varit viktiga för oss i förhandlingarna med Skanska, säger Jonas Wiström, VD och koncernchef på ÅF. Anders Ekegren, byggnadsnämndens ordförande i Solna stad gläder sig åt kontorsbygget: – Skanska:s nya kontorsprojekt kommer att ge Solna en magnifik entré. Vi är dessutom oerhört stolta över att ett av Sveriges absolut största och mest välrenommerade konsultföretag etablerar sig i Solna, avslutar Anders Ekegren. Inflyttning för ÅF kommer att ske under oktober 2008. Pågående diskussioner sker med intresserade hyresgäster för projektets återstående 10 000 kvm. Skanska Kommersiell Utveckling Norden har till uppgift att initiera och utveckla fastighetsprojekt inom kontor, logistik och affärshus. Kontorsverksamheten är koncentrerad till de tre storstadsregionerna i Sverige och Köpenhamnsregionen i Danmark. Utvecklingen av logistikfastigheter bedrivs på strategiska orter i Sverige samt i Köpenhamn. Affärshus utvecklas på starka detaljhandelsmarknader i Sverige och Finland. För ytterligare information, vänligen kontakta: Peter Gimbe, informationsdirektör Skanska AB, tel. 070-543 88 38 Viktor Svensson, informationsdirektör ÅF, tel. 08-657 12 01, 070-657 20 26