Rikard Wolff får Karl Gerhard-stipendiet 2015

Rikard Wolff är årets Karl Gerhard-stipendiat. Foto: Joi Grinde.

Årets Karl Gerhard-stipendiat är artisten, skådespelaren, sångaren och musikskaparen Rikard Wolff. Utdelningen sker i samband med Karl Gerhard-sällskapets höstmöte på ABF-Huset i Stockholm.

Efter en lång rad teateruppsättningar, sångföreställningar och filmroller under 1980-talet blev Rikard Wolff ett känt ansikte för en större publik genom tv-serien Apelsinmannen 1990 och Änglagård två år senare. Han har sedan dess medverkat i en mängd scen-, tv- och filmproduktioner.

Rikard Wolff turnerar med sångföreställningar med både egna och andras sånger. Han har en mängd album bakom sig och fick 2001 en Grammis för Min allra största kärlek. Wolff har också deltagit i Melodifestivalen och tagit emot en rad utmärkelser för sin konstnärliga gärning.

Rikard Wolff har i flera olika sammanhang personifierat Karl Gerhard, de senaste åren bland annat i föreställningen Karl Gerhard – En fantasi om en revykung på Stockholms Stadsteater och på turné med sångföreställningen Från Piaf till Karl Gerhard.

Så här skriver Karl Gerhard-sällskapet och SKAP i sin motivering:
Rikard Wolff uttrycker i sitt konstnärskap äkthet, engagemang och öppenhet. Han ger liv till sina rollkaraktärer lika mycket som han tycks leva i nya, stora utmaningar. Att den utmaningen de senaste åren varit att gestalta Karl Gerhard, det är något som vi känner stor respekt och glädje för.

STIPENDIEUTDELNING 24 OKTOBER PÅ KARL GERHARD-SÄLLSKAPETS HÖSTMÖTE
Rikard Wolff mottar stipendiet i samband med Karl Gerhard-sällskapets höstmöte på ABF-Huset i Stockholm lördagen den 24 oktober. Stipendiet, som är på 40 000 kronor, delas ut i samarbete mellan SKAP, Sveriges kompositörer och textförfattare och Karl Gerhard-sällskapet.

På scen möter vi estradören Mattias Enn, i höst aktuell med flera turnéer, bland annat i Riksteaterns regi med föreställningen Svenska Amerika-linien, ackompanjerad av Carina E Nilsson på piano.

TID: Lördag 24 oktober kl. 14.00.
PLATS: Katasalen, ABF-Huset, Sveavägen 41, Stockholm.

Fri entré!

Mer information om Karl Gerhard-sällskapets höstträff och stipendieutdelningen genom stipendiekommitténs ordförande Arvid Hedeborg på info@jazzgossen.com

Karl Emil Georg Johnson (1891-1964) debuterade som skådespelare 1908 och tog sig senare namnet Karl Gerhard. Hans långa karriär innefattade omkring 60 revyer och 4000 kupletter. Karl Gerhard är en av Sveriges viktigaste profiler i kultur- och nöjesliv. Hans deltagande i samhällsdebatten, hans ställningstaganden mot nazismen under andra världskriget och förmåga att skriva träffande sångtexter har placerat honom i svenskt kulturlivs centrum. Den roande och oroande förmågan han besatt fortsätter fascinera och intressera.

Karl Gerhard-sällskapet har som syfte att vårda minnet av Karl Gerhard och ta tillvara den esprit han representerar, samt verka för att okänt Karl Gerhard-material kan ges offentlighet genom publikationer och dylikt.