Laleh får SKAP:s pris till Kai Gullmars minne 2015

Årets mottagare av SKAP:s pris till Kai Gullmars minne är Laleh. Foto: Gustaf Thörn.

Laleh får SKAP:s pris till Kai Gullmars minne när Sveriges kompositörer och textförfattare ställer till med musikmanifestation i Stockholm den 8 oktober.

Laleh är tio år efter debuten väl etablerad som artist, musiker och låtskrivare, och även som producent och skådespelare. Hennes musik sträcker sig från visa till pop och bland förebilderna nämner hon Cornelis Vreeswijk, David Bowie och Kate Bush. Flitigt prisad – tre Grammisar redan för debutalbumet – prisas hon nu av SKAP.

Motivering
Hon är en ständigt aktuell, ung veteran vars musik har en sällan skådad genomslagskraft. En gränslös förnyare av såväl visan som popen. SKAP:s pris till Kai Gullmars minne 2015 tilldelas Laleh.

OM SKAP:S PRIS TILL KAI GULLMARS MINNE
Tidigare mottagare av SKAP:s pris till Kai Gullmars minne är Karin Dreijer (2014), Agnetha Fältskog (2013), Nina Persson (2012) och Lena Philipson (2011).

Kai Gullmar har kallats Sveriges första kvinnliga populärkompositör och var en av 1900-talets mest framgångsrika och folkkära musikskapare. Hon skrev över 500 verk, bland annat sjömansvalser, visor, filmmusik och evergreens.

MUSIKMANIFESTATION I STOCKHOLM 8 OKTOBER
Nu på torsdag den 8 oktober hyllar SKAP svenskt musikskapande med en musikmanifestation på Brooklyn Bar i Stockholm. Det bjuds på livemusik med husbandet Damn! + gäster. På scen: Elias, ADL och Lill-Babs.

Förutom Laleh hyllas Carl Falk, Joy och Linnea Deb, Martin Hederos, Elin Larsson, Adam Baptiste, Vincent Pontare, Jörgen Elofsson, Ola Magnell och Barbro ”Lill-Babs” Svensson med priser och stipendier.

Samtliga mottagare av priser och stipendier den 8 oktober:
Adam Baptiste – SKAP-stipendium
Joy & Linnea Deb – SKAP-stipendium
Jörgen Elofsson – SKAP:s hederspris
Carl Falk – SKAP-stipendium
Martin Hederos – SKAP-stipendium
Laleh – SKAP:s pris till Kai Gullmars minne
Elin Larsson – SKAP-stipendium
Ola Magnell – SKAP:s stipendium till Evert Taubes minne
Vincent Pontare – SKAP-stipendium
Barbro ”Lill-Babs” Svensson – SKAP:s hederspris

Pris- och stipendiesumman är 40 000 kronor. Varje år delar SKAP ut ett trettiotal priser och stipendier för att uppmärksamma kreativ mångfald och människorna bakom musiken. Ett tiotal av dessa delas ut vid musikmanifestationen i Stockholm 8 oktober.

Spellista
Så här låter de – lyssna, dela och bädda in spellistan med musik av pris- och stipendiemottagarna!