Slagkraftig samverkan stärker Skaraborg!

Slagkraftig samverkan stärker Skaraborg!

För oss som representerar Skaraborgs kommuner är det tydligt att vi är starka tillsammans. Vårt gemensamma mål är att bli Sveriges fjärde största arbetsmarknadsregion och nå 300 000 invånare år 2030.

Sveriges kommuner står inför stora utmaningar. Den äldre befolkningen ökar samtidigt som det blir färre som ska finansiera välfärden. För att klara vårt gemensamma uppdrag behöver vi bli fler yrkesverksamma. I Skaraborg bor det idag ca 270 000 invånare. Vårt mål är att bli 300 000 redan år 2030.

Genom att skapa en gemensam arbetsmarknad kan vi med större kraft påverka nationella investeringar för att utveckla våra järnvägar och vägar, Högskolan i Skövde och andra lärosäten. Vi vet att vi kan få saker gjorda. Skaraborg samlade sig och tryckte på för utbyggnationen av E20. Nu byggs E20 ut! Snabbare och med en högre standard än planerat.

Skaraborg är redan en industriregion i världsklass. Vårt logistikläge är unikt och befintliga företag investerar för framtiden. Fordonsindustrins omställning är motorn för Skaraborgs utveckling inom nya branscher med ny teknik. Vi stödjer den samlade industrin genom satsningar på IDC West Sweden, ASSAR och Science Park Skövde för att nämna några. Skaraborgarna är företagsamma. Under pandemiåret 2021 startades närmare 2000 nya företag i Skaraborg. Det är rekord!

Gröna näringar med jordbruk, livsmedel, trä- och pappersindustrin är basen för näringsliv och livskvalitet Skaraborg. Företagen investerar kraftfullt för omställning mot fortsatt konkurrenskraft. Kommunerna i Skaraborg stödjer detta och vi vill ta en ledande position i landet för utveckling de gröna näringarna.

Det är inte bara näringslivet som satsar i Skaraborg. De offentliga aktörerna med Försvarsmakten och Kriminalvården i spetsen genomför nu en kraftig uppskalning av sin verksamhet i Skaraborg. De finns i flera av våra kommuner och skapar nu tusentals nya arbetstillfällen. Kommunerna själva har historiskt höga investeringsnivåer för att skapa attraktiva städer, tätorter och landsbygder med bra skolor, bostäder och fritidsliv.

Kommunerna växlar upp för att säkra vår välfärd. Vi arbetar tillsammans i Business Region Skaraborg för att locka större näringslivsetableringar. Våra besöksnäringsorganisationer samordnas inom Visit Skaraborg. Vi visar att Skaraborg är mycket större än summan de enskilda kommunerna. Fler väljer att etablera sina företag i Skaraborg samtidigt som turismen ökar. Bra för de som kommer hit, men den största nyttan är kanske för oss som redan bor i Skaraborg.

Våren 2022 upplever vi den mest komplexa situationen i modern tid, med en avklingande global pandemi och ett pågående krig i Europa. Framtiden är mycket oviss. Skaraborgs kommuner samverkar för att bli än mer robusta och uthålliga i vårt grunduppdrag.

Världen har ögonen på oss. FN-organet UNESCO har utnämnt våra älskade platåberg till en geopark. Platåbergens Geopark är världsunik och kommer att locka fler internationella besökare till vårt område.

Vi vill fortsätta att kroka arm med Skaraborgs näringsliv, samhällsaktörer och människorna som lever här. Tillsammans kan vi förflytta berg …och tänk att bergen som så ofta har setts som ett hinder för samverkan nu binder oss samman.

Kommunstyrelsernas ordförande i Skaraborgs femton kommuner: Katarina Jonsson Skövde, Jonas Sundström Lidköping, Johan Abrahamsson Mariestad, Daniel Andersson Essunga, Adam Johansson Falköping, Kent Larsson Grästorp, Carina Gullberg Gullspång, Susanne Andersson Götene, Catrin Hulmarker Hjo, Catarina Davidsson Karlsborg, Ylva Pettersson Skara, Rolf Eriksson Tibro, Runo Johansson Tidaholm, Bengt Sjöberg Töreboda, Gabriela Bosnjakovic Vara

Frida Jolsgård

Presskontakt Kommunikationsansvarig Skaraborg 0500-498304 skaraborg.se