Umeå kommun granskad: Skattesänkning på 900 kronor i månaden möjlig

I förra veckan vann Umeå kommun utmärkelsen ”Årets Kvalitetskommun”. Ett av kriterierna i tävlingen var effektiva verksamheter. Skattebetalarnas granskning av Umeås kommuns budget visar att det trots utmärkelsen finns mycket kvar att göra. Den rapport som presenteras under tisdagen visar att kommunalskatten skulle kunna sänkas med fyra kronor. För en normalinkomsttagare innebär det ungefär 900 kronor mer i plånboken varje månad, utan att det som normalt förknippas med ”välfärden” behöver förändras. – Med denna undersökning vill vi utmana föreställningen om att kommunalskatterna inte går att sänka. Det som avgör är den politiska viljan att pröva nya lösningar och prioritera bland kommunens verksamheter, säger Robert Gidehag, vd på Skattebetalarnas förening. Skattebetalarnas förening har låtit en särskild utredare gå igenom utgifterna i de kommunala verksamheterna i Umeå. Undersökningen baseras på uppgifter från bland annat Statistiska centralbyrån och Kommunförbundet. Skulle Umeå kunna sänka kostnaderna för skolan och omsorgen till genomsnittet i jämförbara kommuner skulle kommunen spara drygt 215 miljoner kronor. Det motsvarar en skattesänkning för en heltidsarbetande normalinkomsttagare med 3 925 kronor per år. Genom att matcha ”15:e bästa” kommun i Sverige skulle Umeå kommun kunna sänka skatten med 3 kronor och 48 öre, motsvarande en skattesänkning på 9 533 kronor per år. Om kommunen därutöver prioriterade sin verksamhet till enbart det som föreskrivs av kommunallagen skulle en skattesänkning på ytterligare 89 öre vare möjlig. Totalt bör en sänkning av kommunalskatten i Umeå med 4 kronor – det vill säga 10 800 kronor per år eller 900 kronor i månaden – vara möjlig. – Det går att effektivisera utan att kvaliteten sänks. När vi jämför till exempel personaltäthet och resultat i skolan med kostnaderna är det svårt att hitta några samband. Många kostnadsmedvetna kommuner har nöjda brukare och goda skolresultat. Detta är en fråga om ledarskap, konstaterar Robert Gidehag. Hela rapporten ”Umeås kommun – fyra kronor lägre skatt är möjligt” kan hämtas via http://www.skattebetalarna.se/Main.aspx?ObjectID=10534 Bild av Robert Gidehag kan hämtas från http://www.skattebetalarna.se/Main.aspx?ObjectID=4204 För mer information kontakta: Torsten Svenonius, informationschef 070-292 82 04 Skattebetalarnas förening är en ideell organisation, med över hundratusen medlemmar, som verkar för bättre valuta för skattepengarna och sänkt skattetryck. Mer information om Skattebetalarnas förening hittas enklast på vår hemsida www.skattebetalarna.se.