Österbyföretag utsett till Årets Företagare i Östhammars kommun

Det blev Klaus Enström och Mickelssons Mekaniska verkstad,  MMV AB, som tog hem titeln Årets Företagare i Östhammars kommun. Priset delades ut häromkvällen när kommunen hade företagarträff på Gammel Tammen i Österbybruk.

Det var nästan fullt i Gammel Tammens stora sal när kommunalrådet Jacob Spangenberg sprättade upp kuvertet och läste upp namnet på vinnaren – Klaus Engström och Mickelssons Mekaniska Verkstad.

- Det här var riktigt roligt, sade en nöjd Klaus Engström, vd för företaget, när han tog emot diplomet från Företagarna och checken på 25 000 kr från SKB Näringslivsutveckling.

Prispengarna ska de anställda få för att göra något kul med.

- Ja, det är helt deras förtjänst att det går så bra för oss. Utan dem hade vi inte varit någonting, kommenterar han och avslöjar att det finns förslag på att hela gänget ska åka iväg och köra folkrace, ett slags rallycross med skrotbilar.

Fyrdubblad omsättning och resultat
Mickelssons Mekaniska verkstad arbetar med industriell service, underhåll, montage och ombyggnad. Sedan 2008 har företaget mer än fyrdubblat sin omsättning och resultat, en utveckling som ser ut att fortsätta.

- Då, 2008, var vi inne i en djup lågkonjunktur, men sedan dess har det bara gått uppåt och i dag är vi 33 anställda. Vi jobbar mycket mot pappersindustrin i hela landet, men Dannemora Mineral är också en av våra stora kunder, säger Klaus, som jobbat i företaget sedan barnsben och tog över det 2008.

På frågan vilken betydelse han tror att priset kommer att få för företaget, svarar han marknadsföring.

- Det är roligt att få synas i nya sammanhang. Vi är inte så kända utanför vår nuvarande kundkrets, men söker så klart nya kontaktytor, och det här ger oss en chans att få visa vad vi kan och gör.

Tre Österbyföretag
Årets Företagare arrangeras av organisationen Företagarna i samarbete med SKB Näringslivsutveckling och Östhammars kommun. Det är allmänheten som nominerar kandidater och från dessa väljs de tre starkaste ut. I år råkade det sig så att alla tre som gick vidare var Österbyföretag. Förutom Mickelssons Mekaniska Verkstad var det Burmans Städ och Extra Arbetskraft i Uppland. Vinnaren på kommunnivå går sedan vidare till länsfinalen och riksfinalen.

Fakta Företagarna
Företagarna är Sveriges största företagarorganisation och har i uppgift ratt skapa bättre förutsättningar för företagande i Sverige. De erbjuder sina medlemmar juridisk rådgivning, förmåner och ett brett utbud av nätverk och event. Företagarna är medlemsägda, medlemsstyrda och partipolitiskt obundna och finns över hela landet med 19 regionkontor och 260 lokala nätverk och mötesplatser.

• årets företagare
  • österby
  • mickelssons mekaniska verkstad
  • prisutdelning
  • östhammars kommun
  • skb näringslivsutveckling ab

• Oskarshamn

SKB Näringslivsutveckling AB arbetar med att stödja näringslivet i Oskarshamns och Östhammars kommuner. Vi kan hjälpa företag i dessa kommuner med affärsutveckling, konsultcheckar och borgensåtaganden för t ex banklån.
SKB Näringslivsutveckling AB har skapats inom ramen för Mervärdesavtalet som är ett avtal mellan Vattenfall, E.on, Svensk Kärnbränslehantering och Oskarshamns och Östhammars kommuner.

Stig Björne

Jörgen Lönnies

Presskontakt Affärsutvecklare ansvarig i Östhammars kommun Östhammars kommun 0730-87 63 55

Spiros Toulikas