Kvarteret Skrönan kan bli Årets Stockholmsbyggnad 2023. Röstningen är öppen till 25 maj. Foto: baraBild

Formstark skröna kan bli Årets Stockholmsbyggnad

Kvarteret Skrönan har etablerat sig i stadsbilden med de sex formstarka husen i Nockeby. Nu har SKB-kvarteret också gått till final i Årets Stockholmsbyggnad, en tävling där Stockholms stad vill skapa engagemang för det moderna, växande Stockholm.

– Skrönan är på många olika sätt ett fantastiskt kvarter som vi är mycket stolta över. Arkitekturen påminner om 1930-talets funkis, som är vanligt i området, säger Johan Jarding, fastighetsutvecklingschef på SKB och fortsätter:

– Byggandet av de sex husen gjordes varsamt och med största respekt för den speciella naturen här på platsen. Moränen som funnits här sedan istiden och de hundraåriga ekarna kommer nära inpå de nya husen och ger en känsla av att husen är placerade i skogen.

Det är Stockholms stad som med tävlingen Årets Stockholmsbyggnad vill skapa engagemang för det moderna, växande Stockholm och uppmuntra till diskussion om hur vi vill att vår huvudstad ska se ut. Kvarteret Skrönan är en av de tio finalister som har gallrats fram av en jury som utgått från byggnadernas estetik, hållbarhet, funktion, innovation och betydelse för Stockholm.

En känsla av stadsvilla

De sex flerbostadshusen i fyra våningar, med en femte indragen våning, har 114 kooperativa hyresrätter. De ligger på rad i två grupper om tre hus vardera, med egen tydlig identitet och ger en känsla av stadsvilla snarare än punkthus. Alla lägenheter har minst en balkong eller uteplats. Arkitektkontoret bakom formspråket är Brunnberg & Forshed.

Juryns kommentar lyder:

”En förtätning genom nya punkthus som följer en Stockholmstradition och samverkar väl med närområdet. Byggnaderna har en god volymhantering och fina detaljer. Entrépartier i trä välkomnar besökaren och rundade hörn i såväl fasad som balkonger ger byggnaderna en mjukhet. Byggnaderna bidrar till trygghet åt en tidigare mörk och bullrig plats.”