SKB får ett oförändrat och högt kreditbetyg av kreditvärderingsinstitutet Standard & Poor’s. Foto: baraBild

SKB behåller högt kreditbetyg på en osäker marknad

SKB får ett oförändrat och högt kreditbetyg av kreditvärderingsinstitutet Standard & Poor’s. Efter den årliga genomgången stannar betyget kvar på AA-.

Med kreditbetyget AA- behåller SKB ratingen som företaget har haft sedan 2012.

– I ett marknadsläge som är osäkert och på olika sätt utmanande, så är vi så klart stolta över att kreditbetyget förblir oförändrat, säger vd Ingrid Gyllfors.

Vid årsskiftet uppgick SKBs låneportfölj till 4,5 miljarder kronor och belåningsgraden var cirka 17 procent mot bedömt marknadsvärde på 26 miljarder kronor (2023/2024).

Huvuduppgiften för SKBs finansverksamhet är att långsiktigt trygga finansieringen av verksamheten, med ett begränsat finansiellt risktagande. Upplåningen sker genom utgivande av företagscertifikat och obligationer, samt via den traditionella bankmarknaden. En del av upplåningen är projektorienterad och sker genom Europeiska Investeringsbanken (EIB).