Entreprenörskap i skolan - nytt mervärdesprojekt i Östhammar

Till hösten inleds ett projekt för ökat entreprenörskap i skolan i Östhammars kommun. Projektets mål är bland annat att stärka samverkan mellan skola och näringsliv genom hela skolsystemet och att samtliga skolledare och lärare har grundläggande kunskaper i entreprenöriellt lärande.

En utredning om entreprenörskap i skolan har visat på behovet av att arbeta övergripande med entreprenörskap i skolan i Östhammars kommun. Bland annat mot bakgrund av att de nya läro- och kursplanerna för grund- och gymnasieskolan tydligt anger att man ska arbeta med entreprenöriellt lärande och entreprenörskap under skoltiden.

Arbetet ska utföras av skolorna i vardagen men det behövs samordning och stöd för skolorna i detta arbete för att få långvariga effekter.

Projektet planeras för tre år med start i augusti 2012. Totalkostnaden för projektet åren 2012-2015 uppgår till 7 miljoner kronor.

– Det finns ett tydligt behov av ett ökat entreprenöriellt förhållningssätt och en stärkt samverkan mellan skola och näringsliv genom hela skolsystemet, säger Jacob Spangenberg, kommunstyrelsens ordförande i Östhammar.

– Att redan i skolan lägga grunden för entreprenörskap är något som gynnar både kommunen, SKB och andra arbetsgivare ur ett rekryterings- och kompetensförsörjningsperspektiv säger Claes Thegerström, vd för SKB.

Fakta om mervärdesavtalet:
Det samarbetsavtal om mervärdesinsatser som tecknades 2009 mellan SKB, SKB:s ägare samt Oskarshamns och Östhammars kommuner innebär att mervärden ska skapas i kommunerna om 1,5 till två miljarder kronor. En styrgrupp där samtliga parter ingår har tillsatts för att leda arbetet.

Jessica A Otterstål, pressekreterare SKB, 070-242 07 27
Jacob Spangenberg kommunstyrelsens ordförande Östhammars kommun, 070-252 01 42