Välkommet beslut i Oskarshamn

Kommunfullmäktige i Oskarshamn fattade i går beslut om att den ställer sig bakom Svensk Kärnbränslehanterings planer på att bygga en inkapslingsanläggning för använt kärnbränsle i kommunen.

– Det här är ett historiskt besked och en viktig milstolpe för oss. Det är naturligtvis både välkommet och glädjande. Det visar att Oskarshamns kommun har förtroende för SKB:s arbete och våra planer för framtiden. Det visar också att kommunen är angelägen om att frågan drivs framåt, säger SKB:s vd Eva Halldén.

Inkapsling är det första steget i SKB:s metod för en säker slutförvaring av använt kärnbränsle. I anläggningen i Oskarshamn ska det använda kärnbränslet placeras i kapslar av koppar innan de transporteras till det planerade slutförvaret i Forsmark.

Kommunfullmäktiges beslut är del av beslutsgången enligt miljöbalken, där den berörda kommunen tillfrågas innan regeringen fattar beslut om tillåtlighet för en kärnteknisk anläggning.

Bakgrund:

SKB:s ansökan om att om tillstånd för att bygga ett system för att ta hand om och slutförvara det använda svenska kärnbränslet har prövats av Strålsäkerhetsmyndigheten, SSM, enligt kärntekniklagen och Mark- och miljödomstolen enligt miljöbalken. Under hösten 2017 pågick huvudförhandling i miljöprövningen. Den 23 januari i år lämnade både domstolen och SSM sina respektive yttranden till regeringen, som senare ska fatta beslut om tillstånd enligt kärntekniklagen och tillåtlighet enligt miljöbalken.

Tillståndsfrågan bereds just nu på Miljö- och energidepartementet inför ett kommande regeringsbeslut. SKB har fått möjlighet att lämna in kompletterande underlag senast den 7 januari 2019.