480 starter när vintersimmet slår nya rekord i Skellefteälven

480 starter när vintersimmet slår nya rekord i Skellefteälven

Till helgen genomförs Skandinaviska mästerskapen i Vintersim i Skellefteå. Det är sjätte året i obruten följd. Arrangemanget har etablerat sig som en självklar del av vintern i Skellefteå och är en uppskattad folkfest – och allt grundar sig i en kärleksförklaring till kylan och mörkret.

Att hoppa ner i ett vatten som ligger så nära frysningspunkten man kan komma kan verka besynnerligt. Kanske till och med dumdristigt. Men det är underhållande, och enligt utövarna väldigt uppfriskande, för att inte säga direkt hälsosamt. I vilket fall är vintersimmet här för att stanna. Tävlingarna som äger rum i Skellefteälven den statistiskt sett kyligaste veckan på året lockar idag deltagare och media från hela världen. Inklusive Burundi!

Förra året fanns cirka 300 startande, i år 480 fördelat på deltagare från 21 länder. Det kan jämföras med premiäråret 2012 då det två veckor innan tävlingen bara fanns en anmälan.
– Då var jag inne på att ställa in. Men så dök en till upp, och en till. Det slutade med att vi hade cirka 50 startande när tävlingen var igång och sedan dess har det bara vuxit, säger Lasse Westerlund, ordförande i föreningen Mörkrets och Kylans Glada Vänner, som arrangerar vintersimmet i nära samarbete med föreningen “Skelleftesim”.

Sedan dess har intresset för tävlingarna bara ökat och idag är Vintersim, förutom att vara Skandinaviska Mästerskapen, också en av sex tävlingar runt om i världen som nått väldscupsstatus genom International Winter Swimming Association, IWSA.
– Från början ville vi skapa ett vinterevenemang som inte bara väckte nyfikenhet för Skellefteå men också hyllade kylan och mörkret, berättar arrangören Jarkko Enqvist. Vintern har så mycket att erbjuda människor, inte minst när den är som mörkast och kallast.

Behåll mössan på
I genomsnitt tar det cirka 20 sekunder att tävlingssimma 25 meter i en isvak i centrala Skellefteå. Det vet man, för tävlingssimmat om vintern, i vattentemperaturer strax över nollan har man gjort här sedan 2012. Man tävlar från 25 till 200 meter i disciplinerna bröst- och frisim samt i en mer avslappnad hatt- och mösstävling.
– En naken kropp förlorar 50 procent av kroppsvärmen genom huvudet. Därför är det viktigt att behålla mössan på när du vinterbadar, säger Jarkko.

Just vinterbad har visat på goda hälsoeffekter. Studier gör gällande att vinterbadare bland annat får sänkt blodtryck, står emot kyla bättre och blir stresståligare – för att inte tala om alla endorfiner som får fullständigt glädjefnatt efter ett vinterdopp.

Flaggparad och snöbio
Invigningen nu på fredag den 10 februari klockan 18.00 på Torget med tal av representanter från styrelsen för Internationella vintersimförbundet och av kommunalrådet Lorents Burman. Samtidigt invigs också Snöbion som visar ”Expedition Sweden”. Efter tal och musik flaggparad ner till tävlingsbanan vid Skellefteälven. Själva simmet äger dock rum på lördag. Då arrangeras en världscuptävling och Skandinaviska Mästerskapet i Vintersim.

Här kan du läsa mer om Vintersim.