Hassan Miri omgiven av sina döttrar Rana och Hadil. Foto: Patrick Degerman.

Här växer intresset för lokalproducerat

Han har jobbat med odling så länge han kan minnas. Som barn hjälpte han till på familjens odlingar i Palestina – nu vill Hassan Miri odla lokala vindruvor och mycket annat i Innervik.
– Folk säger till mig att det är omöjligt. Kom hit i juli så får ni se, hälsar han. Intresset för lokalproducerade produkter växer så det knakar – det framgår även av besöket hos nystartade Matverket som snabbt blivit en succé.

Som trädgårdsmästare har Hassan jobbat i flera länder runt Medelhavet; Palestina, Israel, Egypten, Spanien och Algeriet. Sedan 2015 har han slagit rot i Skellefteå med sin familj – fru och sex barn – och i oktober fick han köpa 1 200 kvadratmeter växthus i Innervik. Här frodas stora planer.
– Det är för litet, jag tänker bygga ut med åtminstone ett eller två växthus till för att rymma vindruvorna. Jag ska dela upp växthusen för blommor, grönsaker, frukter och exotiska träd som Skellefteå inte sett tidigare, säger Hassan.

Vindruvor är något som han har en alldeles speciell relation till och allt går tillbaka till tiden som barn hemma i Gaza, Palestina. När Hassan var tre år avled hans pappa och mamman blev ensam med hela barnaskaran samt odlingar på flera hektar.
– I mitt land finns ingen socialtjänst, man måste göra allt själv oavsett hur hårt det kan vara. Och så har vi lärt oss att jobba. Mina äldre bröder reste till Egypten för att studera och då blev jag kvar med min mamma och lillasyster för att jobba på gården, berättar han.

Skolan slutade tolv på dagen och det var då arbetsdagen i familjeföretaget började och den pågick tills solen gick ner. På två hektar växte vindruvorna och på väg hem efter dagens slit fick barnen gå och förse sig av godsakerna.
– Det var det bästa på hela dagen, vi plockade på oss vindruvor och gick ner till havet för att se på solnedgången. Det är något jag aldrig kommer glömma, säger Hassan.

Storslagna planer

I vuxen ålder och efter slutförd skolgång och universitetsutbildning fick han idén att börja tillverka växthus med nya värmesystem. Företaget gick bra, grannar beställde, människor inne i staden beställde och ryktet spred sig till Israel där han fick en beställning på 4 000 kvadratmeter växthus.
– I Israel gick det sälja växthus för dubbla priset jämfört med i Palestina, det var en bra tid och jag hade 13 anställda som hjälpte mig. Under de här 17 åren samlade jag på mig ännu mer kunskaper kring att odla, det har alltid legat mig varmast om hjärtat, säger han.

Livet tog Hassan och hans familj vidare till Algeriet där han lärde känna Farid och tillsammans blev de delägare till en stor handelsträdgård som kompisarna driver än i dag tillsammans. Hassan flög in färska frukter och grönsaker från Algeriet tills landet stängde ner på grund av pandemin. I våras arbetades det för fullt med att driva upp egna plantor i Innervik och han inväntade då ytterligare 8 000 plantor som skulle tas om hand och förädlas.
– Vintern är egentligen helt fel tid att odla här uppe så därför jobbade vi hårt med att få igång värmesystemet i växthusen. Men det var svårt med kylan och all snö så vi fick skjuta på det tills våren, säger han.

Men trots de yttre elementen har Hassan storslagna planer i Innervik.
– Jag vill starta kafé och bygga en stor lekpark, som en nöjespark, som barnen kan leka i vid födelsedagar eller när de bara vill ha roligt. Och prata med papegojorna och springa runt bland träden. Då kan vi erbjuda färska juicer och föräldrarna kan ta det lugnt i kaféet under tiden. Det saknas alternativ till Leos Lekland av det här slaget och det vill jag erbjuda, säger han.

I Algeriet blev Hassan känd för sitt handlag med vattenmeloner. En sjuka spred sig bland landets vattenmeloner men inte Hassans tack vare att han korsbefruktat sina vattenmeloner.

"Kan växa i Skellefteå också"

– De hade blivit väldigt motståndskraftiga och det spred sig över hela landet – tv kom till och med och gjorde nyhetsinslag om vår handelsträdgård. Jag är övertygad om att vattenmelonerna kan växa i Skellefteå också och även vindruvorna. Jag har faktiskt redan provat det när vi bodde i Bureå. Där byggde jag ett litet växthus på 100 kvadratmeter där jag fick fram frukt. För att producera vattenmelon eller vindruva måste du veta vilka behov träden eller växterna har och vilka grader växthuset ska hålla, vilken näring de behöver – om man vet alla de sakerna så kan man göra det, säger Hassan och fortsätter:
– Jag hoppas att jag kan göra något fint för staden och folket som bor här, jag jobbar mer än åtta–tio timmar per dag för att klara allting.

Vad har du fått för relation till Skellefteå sedan ni flyttade hit?
– Jag fick höra att det fanns farliga djur som björnar, men jag har nu upptäckt att det inte är så. Jag har inte sett en björn på sex år! Älg har jag däremot sett, skrattar han.
– Men vi älskar Skellefteå och människorna här, alla är mycket hjälpsamma och mina barn som gått ut skolan har fått jobb. Vi har ett bra liv!

På andra sidan Skellefteå startade Matverket under 2020 sin verksamhet i en av längorna på Stiftsgården. Matverket är den samlande kraft som tillgängliggör närproducerad mat från småskaliga producenter i Skellefteå för den stora kundmassan. Det började som en popup-butik i somras, men blev en permanent verksamhet efter att det gått över förväntan. Ägaren Camilla Jonsson, Järvtjärns Utegrisar, är eld och lågor över gensvaret.

Succé för Matverket

– Det har gått fantastiskt bra! Särskilt med tanke på att vi varit igång så pass kort tid. Men vi och Stiftsgården kompletterar varandra jättebra och folk har verkligen uppskattat det här greppet att samla en massa högkvalitativa matproducenter på ett ställe, säger hon.

Hur har intresset för lokal mat utvecklats tycker du?
– Det har definitivt ökat och speciellt under pandemin tycker jag att det är tydligt att många värderar att gynna det lokala. Här i trakterna bedriver vi en bra djuromsorg och det speglar i slutändan av sig på matens kvalitet, säger Camilla.

Hur ser du på framtiden?
– Vi vill ta det här konceptet vidare, kanske till Piteå och Umeå eftersom intresset är lika stort där för småskalig produktion. Vi använder Matverket så att folk kan hitta guldkornen som finns här.

Det har till och med gått så bra att hon kunnat anställa Charlotta Enqvist till butiken. Hon har något av sitt drömjobb efter många år i storskalig restaurangbransch.

– Det är väldigt roligt! Jag har nöjet att både få jobba med alla fantastiska producenter och samtidigt möta konsumenten. Många har blivit mer medvetna och ställer frågor om produkten och det är precis det vi vill. Det visar sig att man bryr sig om vad man stoppar i magen, säger Charlotta.

Vad har ni för typ av producenter hos er?
– Ganska många olika, bara sedan jag började i höstas så har det dykt upp fler och fler och i dagsläget har vi ett 15-tal kött-, bröd- och dryckesproducenter – vi är duktiga på mat häromkring och vi uppskattar att äta god mat.