Pekskärmar kan ersätta skolbänken

Pekskärmar kan ersätta skolbänken

Det var naturligt att starta företaget i Skellefteå. Här sticker du ut! Det säger Harry van der Veen, grundare till mjukvaruföretaget Nuiteq som med sin världsledande teknik vinner allt större framgångar globalt. Men vad gör de egentligen? Vi gjorde ett besök för att få veta mer om ”Årets företag” i Skellefteå.

På huvudkontoret på Campusområdet i Skellefteå jobbar sju fast anställda. Här finns också ett antal praktikanter som är ”under utvärdering”.
– Vi som jobbar här är helnördar, eller åtminstone delvis. Vi älskar teknologi, innovationer och galna idéer. Vi är väl lite vrickade, men också väldigt humoristiska. Samtidigt är vi seriösa och jobbar hårt, säger Harry van der Veen, vd för Nuiteq när han visar runt i lokalerna.
– Vi kommer att behöva anställa fler personer. Vi börjar bli trångbodda, men nästa år flyttar vi in i det nya kontorshuset som Polaris bygger bredvid forumsalen. Det kommer att finnas ett stort presentationsrum, och jag ser fram emot att ta emot kunder där.

Började som ett studentprojekt

Harry kom som utbytesstudent från Holland till Skellefteå för sex år sedan. En professor vid LTU var intresserad av Harrys kompetens och ville jobba ihop i ett gemensamt projekt.
– Jag hade byggt en egen pekskärm och vi postade uppdateringar om utvecklingen på en blogg, säger Harry. Tydligen hade bloggen läsare, för snart började förfrågningar att strömma in, bland annat från hårddisktillverkaren Seagate och den amerikanska försvarsmakten. Det lilla studentprojektet växte snabbt till någonting större.
– Oj! Vi kanske är någonting på spåret? Vi kanske borde starta ett företag. Så det gjorde vi, säger Harry och fortsätter:
– Vi hade kunder från dag ett! Det är en lyx som är ganska ovanlig för företag som drar igång. Oftast måste de kämpa med det.

Med mjukvaran i fokus

Inledningsvis sålde Nuiteq silikonskärmar och lösa komponenter innan de började med helhetslösningar. Det fanns helt enkelt inte hårdvara för multitouch att köpa då, men utvecklingen i handeln har gått snabbt framåt, och i dag kan Nuiteq koncentrera sig på att utveckla mjukvara. Det är där den verkliga expertisen och erfarenheten finns inom bolaget.
Och mjukvaran är en produkt som heter Snowflake. Den påminner om den som finns i smartphones och läsplattor, men begränsar sig inte till en eller två beröringspunkter. Det betyder att pekskärmar med Snowflake installerat kan användas av flera personer samtidigt.
Användningsområdena är förstås enorma, vilket såväl NASA som världens största datortillverkare Lenovo har tagit tillvara på. Faktum är att Lenovo numera integrerar Snowflake i samtliga maskiner.
– Det var en riktig milsten för Nuiteq, säger Harry. Men listan på namnkunniga kunder kan göras lång, och situationer där multitouchtekniken gör nytta ännu längre.
– Vi jobbar med Porsche och Ferrari som använder sig av tekniken i sina showrooms. Då kan kunder enkelt betrakta bilarna från alla möjliga perspektiv. Samma sak gäller för Skanska, som är ett annat företag vi jobbar med. De använder multitouch-teknik i presentationer, och det ger en konkurrensfördel jämfört med andras tråkiga Power Points, säger Harry.

Ett lokalt exempel är den nya skärmen på Skellefteå Airport där resenärer snabbt kan ta till sig information om aktuella evenemang, besöksmål, nyheter och en hel del annat som rör Skellefteåregionen.

Uppskattat av pedagoger

För Harry står det helt klart att multitouch är framtiden. Inte minst på grund av att det är mer naturligt att fysiskt röra vid saker än att sitta vid ett tangentbord. Han filosoferar om att folk mellan 10 och 70 år är ”förorenade” av datorer – alltså invanda i hur man ska använda digital teknik. Det sker med ett tangentbord och en mus. Punkt. Men för små barn och äldre människor, som inte hunnit lära sig det, är det mer logiskt att röra med händerna.
– I julas lekte min fästmös systerson med min Ipad. När jag tog den ifrån honom gick han till tv:n och tryckte på rutan. Han tryckte hårdare och hårdare, men ingenting hände. Till slut försökte han i ilska att välta tv:n, säger Harry och skrattar.
Men anekdoten illustrerar någonting.
– Våra barn förväntar sig att någonting ska hända när de rör en skärm. Annars tror de att det är trasigt.

Alltså är det en tanke att anpassa sig till det, och Nuiteq håller precis på att lansera utbildningsappen Snowflake ABC som för multitouchtekniken in i klassrummen. Harry demonstrerar ivrigt programmets finesser på en stor skärm som i praktiken kan ersätta katedern eller skolbänken. Allt ifrån en enkel, men snillrik, metod för att lära sig klockan, till geografi- och multiplikationsövningar som vida överträffar de vi är vana i spänning och belöning blir möjligt.
Snowflake ABC har enligt Harry testkörts på flera håll världen över och är framtagen i samarbete med pedagoger.
– Responsen har varit enorm och vi är väldigt exalterade över det här. Vårt mål är ju att göra våra produkter mer tillgängliga och att fler ska se fördelarna med att använda dem. Det är den stora belöningen i vårt arbete.

Skellefteå är bra för profileringen

Nuiteq har kunder i 60 länder, men den siffran ökar ständigt. Inte illa för ett litet företag i Skellefteå som i praktiken inte har någon uppsökande försäljning.
– Nej, kunderna kommer till oss. Vi var bland de första i världen som tillverkade den här typen av mjukvara och vi har visat att vi gör en väldigt stabil produkt. Det har gett oss stora fördelar, säger Harry som faktiskt lyfter fram Skellefteå som en av konkurrensfördelarna.
– Här sticker du ut. Det hjälper till att profilera oss – vi är inte en i mängden, vi är ”de där från Skellefteå”.

Men vore det inte enklare att etablera sig i låt säga Stockholm.
– Vi har faktiskt kontor i Indien och Singapore. Men nej. Den enda nackdelen jag kan se med att vi har huvudverksamheten här är att det blir mycket resande. Men vi hittar nästa all kompetens vi behöver här, hyran är lägre och alla som arbetar här älskar Västerbotten.
Ändå är en stor del av medarbetarna på kontoret, liksom Harry, ursprungligen från andra länder som Nya Zeeland, Uruguay, Finland och Ryssland.
– Men jag är noga under anställningsintervjuer att man ska trivas här, annars blir det svårt.

Saknar du själv Holland?
– Nej! Jag bodde där i 25 år och det räckte. Jag känner mig mer som en svensk än en holländare, så jag stannar nog resten av livet här.

Fakta

NuiteqSkellefteföretaget Nuiteq är ett it-företag som erbjuder innovativ mjukvara för multitouch-lösningar. Bland kunderna finns företag och organisationer som Nasa, Lenovo, 3M, Sharp och NEC. Företaget har flertalet gånger mottagit svenska och internationella utmärkelser, bland annat som ”Årets företag” på Alvargalan 2013.

Harry van der Veen
Gör: Vd, Nuiteq.
Bor: I Boliden tillsammans med fästmö och två bonusbarn.
Ålder: 31.
Intressen: Jobba, se film och umgås med familjen.