Röda Tråden tar plats i nytt hus

Röda Tråden tar plats i nytt hus

Arbetet med Röda Tråden går vidare. Nu skapas en plats där kreativa idéer ska förvandlas till affärsverkligheter.
– Huset ska attrahera människor i Skellefteå som vill starta företag inom den digitala industrin, förklarade Bengt Ivansson, näringslivschef i Skellefteå kommun.

Näringslivssatsningarna intresserar uppenbarligen många; vid morgonmötet förra fredagen på Rinkside i Skellefteå Kraft Arena räckte inte ens stolarna till de över 100 besökarna.
Röda Tråden har tidigare presenterats som Skellefteå kommuns nya modell för att stimulera företagandet.
– Grundmålet är att vi ska bli Sveriges bästa företagskommun. Näringslivskontoret har tre uppdrag, och det är att jobba med start, service och etablering. Om någon vill starta ett företag så ska man gå till det här huset, och beroende på vilken idén är så lotsar vi personen vidare, förklarade Bengt Ivansson.

The Great Northern

Pär Hultgren, representant för The Lodge, är delaktig i arbetet med att skapa det nya huset, som ska vara beläget där E4-huset och Pansalen ligger i Skellefteå och även inkludera en sluss mellan byggnaderna.
På morgonmötet presenterade Hultgren mer av de konkreta planerna kring vad huset ska innehålla och tänkbara skisser på hur det kan komma att se ut. Arbetsnamnet på det nya huset är The Great Northern, döpt efter hotellet i tv-serien Twin Peaks.
– Vi vill skapa ett utrymme som kan attrahera rätt människor som vill jobba med IT-baserade tjänster för en global marknad. Attributen som vi jobbar med är att huset ska vara ambitiöst, häpnandsväckande, dynamiskt och interaktivt, förklarade Hultgren.

Mindre kontor – större ytor

Hultgren påpekade att huset ska vara välkomnande för ”laptop-företag” – en individ med en idé – som också ska stöttas med mentorskap från företag som är anslutna till The Lodge. Huset ska inrymma en eventarena för utbildningar och föreläsningar i en ombyggd version av Pansalen. I det tidigare E4-huset görs det utöver kontorsutrymmen plats för cafeteria, labb och lekutrymmen.
– Vi har tittat på hur det går att bygga en community-baserad plats med mindre kontor och större ytor att mötas på. Det är viktigt att vi skapar en ny identitet för huset, bryter normen, och skapar en känsla av rörelse och förflyttning i huset snarare än ett klassiskt kontorslandskap, betonade Hultgren.

Nyföretagarcentrum

Jonas Holmqvist, ordförande i Nyföretagarcentrum, berättade att Nyföretagarcentrum den 3 augusti slår upp portarna för sina nya lokaler i huset.
– Det är välkommet med tech och spets i huset. Vi ska stå för breddrådgivningen som också är viktig för utvecklingen, sa Holmqvist.
På morgonmötets scen presenterades även Eva Eriksson som ny projektledare för Röda Tråden.
– Av egen erfarenhet vet jag hur viktigt det är med ungas företagande, framhöll Eva Eriksson.

Enkel idé kan bli miljardindustri

Även några framgångsrika företag som startat i Skellefteå, Nuiteq och Combolt, gavs utrymme för att sprida inspiration på morgonmötet.
– Om man har en idé, tror på den och trycker den framåt, så spelar det ingen roll varifrån man kommer. Det som kan förefalla vara den enklaste idén kan i slutändan bli en miljardindustri, poängterade Brian Collins, Nuiteq.
Combolt utvecklar en ny prototyp av skateboards och är ett gott exempel på ungt företagande som tagit ordentlig fart i Skellefteå.
Alexander Harpa, Combolt, delgav sina tankar kring den pågående resan:
– Att vi har tagit steget till den här satsningen lär mig något nytt varje dag. Det är det som gör det så spännande.

För mer information:

Bengt Ivansson