Så blir Skellefteå en ny spelstad

Så blir Skellefteå en ny spelstad

Med succéer som Minecraft och Candy Crush Saga är Sverige en stor aktör inom spelvärlden. Enligt branschorganisationen Dataspelsbranschen spelar lågt räknat 700 miljoner människor svenska spel och den globala industrin omsätter 645 miljarder kronor. Men trots en spelutbildning på universitetsnivå och en stark kreativ näring finns inte en spelindustri etablerad i Skellefteå. Det kan det snart bli ändring på.

Förra året anlitade näringslivskontoret spelkonsulten Michael Stenmark för att undersöka Skellefteås möjligheter att etablera en spelindustri. Trots att Luleå tekniska universitet har utbildningar i spelutveckling och datorgrafik i Skellefteå väljer studenterna i regel att lämna staden efter avslutad utbildning. Det finns även exempel på spelföretag som bildats här, men som sedan gett sig av. Det mest kända fallet är Arrowhead Game Studios som utvecklade spelsuccén Magicka i Skellefteå, men som flyttat verksamheten till Stockholm där de i dag har ett tjugotal anställda.

Frågan var varför de lämnar, och om någonting kunde göras för att förhindra det.
– Många vill stanna kvar, men har inte haft ett naturligt nästa steg i Skellefteå. Därför åker de i väg till Stockholm eller någon annan ort som har en spelindustri, säger Michael Stenmark som ändå anser att Skellefteå kan bli en spelstad att räkna med.
– Jag vill säga att jag aldrig stött på en stad som har så goda förutsättningar. Utbildningen är en viktig del, men här finns också en lång tradition av starkt entreprenörskap och kreativa näringar. I dag vilar tyngdpunkten på IT och mobila applikationer som ligger nära spelindustrin och kan integreras i den på ett naturligt sätt, säger Michael.

Tillsammans med näringslivskontoret har han utarbetat en strategi som godkändes av politikerna i februari. Den innebär att man på flera olika plan under det närmsta året jobbar intensivt med att göra Skellefteå till ett framtida nav för norra Sveriges spelindustri.

– Vi kommer att fokusera på etableringsbiten genom att stötta dem som vill starta spelföretag här. Det kan handla om studenter som vi kan stötta på olika sätt. Genom LTU har de möjlighet att söka Sammes stipendium för att utveckla sina affärsidéer och vi kan hjälpa till med coachning och nätverk. Inom en snar framtid hoppas vi även kunna erbjuda plats i en inkubator med kompetens på området. Sedan finns det Skellefteåföretag som idag arbetar inom eller i närheten av spelbranschen som skulle kunna ta ytterligare steg och utveckla verksamheten, säger Anja Palm, näringslivsutvecklare.

Arbetet handlar också om att underlätta för företag utifrån att etablera sig här.
– Vi anser att Skellefteå har ett bra erbjudande som kan locka företag att sätta upp ett lokalkontor här. Vi har spelutbildningar på Campus, ett näringsliv som ligger i framkant vad gäller digital upplevelseproduktion och flera potentiella hemvändare som har erfarenhet från spelbranschen. Om vi kan matcha individer med spetskompetens till företag så sänker vi tröskeln för att etablera sig här, säger Anja.

Game Jam ett första steg

En hållbar spelindustri i Skellefteå förutsätter också att det finns en allmän förståelse för dataspelsbranschens potential. I ett första steg tog därför näringslivskontoret initiativet till ett så kallat Game Jam i december. Där kunde intresserade under tre dagar grotta ner sig i spelskapandet, spelandet och industrin som omger det.
– Det blev en lyckad tillställning på Pansalen med 400 besökare i alla åldrar. Det skapades ett engagemang kring dessa frågor som vi vill hålla levande, och vi kom i kontakt med folk som visade att det faktiskt snickras på spel här i Skellefteå, säger Anja.

Sedan dess har en förening startats som tagit stafettpinnen och just nu är i full gång med att planera nästa Game Jam som äger rum på spelfestivalen Nordsken i maj. Vill sig allt väl blir dessa sessioner en vanlig företeelse som kan bidra till att industrin kan växa fram organiskt.
– Den kreativa kraften finns i Skellefteå. Vi måste värna den och samtidigt få dem som gillar matte och kod att stanna kvar här. Det gäller att skapa miljöer som är gynnsamma för spelutvecklandet, säger Michael.

Även Datspelsbranschens talesperson Per Strömbäck tror på Skellefteå som spelstad.
– Ni har ju allt som behövs. Men det är viktigt att ni hittar er egen grej och inte kopierar andra städer som också satsat på spelindustrin.

Unikt berättande

Men det är inget bekymmer, enligt Michael Stenmark:
– Varför inte utnyttja berättartraditionen som finns här och skapa komplexa, snygga spel baserat på det. Kanske med samiskt tema, eller om flottning? Vi har så mycket i vår historia och närhet som kan bli väldigt bra spel. Där har Skellefteå en unik utgångspunkt.

Kotaktperson:

Anja Palm