Smakfull folkfest i Skellefteå

Smakfull folkfest i Skellefteå

Den 27-30 augusti är det dags för norra Sveriges största matevent – fyra dagar av folkfest och matglädje. Strosa runt bland smaker, dofter och upplevelser. Välj lunchmat på måltidsmarknaden, handla lokalt odlat och producerat på marknaden innan kvällens restaurangbesök. Möt kockar och matpersonligheter, umgås med familj och goda vänner. Allt detta och mer därtill finns på Matfesten som i år firar 10-årsjubileum – ett etablerat folknöje som fortsätter att utvecklas för att erbjuda ännu bättre upplevelser präglade av lokal matkultur.

Några av årets höjdpunkter är bland annat bya-och skördemarknaden, som i år placeras i Stadsparken. Matsäljarna har också lyssnat på besökarnas önskemål och nu finns det ett större och bättre utbud av vegetarisk kost och alternativ som gluten- och laktosfritt.

Den internationella maten tar plats med World Kitchen. De servar framför allt indiska och pakistanska rätter från en mycket omfattande meny.

Bland de matpersonligheter som gästar Matfesten finns Sébastien Boudet, surdegsbagare som vi bland annat sett i TV4:s Nyhetsmorgon. Andra gäster är Julie Medeville från champagnehuset Gonet Medeville och Pär Hellström från Svedjan ost.

Skellefteås nya organisation KulturKraft fyller Trädgårdsgatan med kultur från föreningar och enskilda kulturutövare.

Läs mer om hela programmet på www.matfesten.se

MER INFORMATION OM MATFESTEN I SKELLEFTEÅ
Pressbilder och information: Jonas Lundqvist, tel 0910-151 20, 070-35 65 008, jonas@jonaslundqvist.se
Webb: matfesten.se
Arrangör: Evenemanget Matfesten arrangeras av den ideella föreningen Matfestens vänner.
Ordförande är Jan Engblom, tel 070-636 75 76 jan.engblom@icloud.com