Köpmäklare - Möjligheternas tjänst

Köpmäklarkonceptet är sedan tidigare känt och vanligt förekommande internationellt. I exempelvis London och New York är det sedan länge vanligt att köparen har en mäklare eller agent som letar och visar objekt för dem. Som kund lämnar man sina preferenser och önskemål till sin köpmäklare som sedan presenterar bostäder allt eftersom att de kommer in.

Nu har det blivit hög tid att på allvar testa om även vi svenskar är redo. Mitt intryck hittills är att det även här i Sverige faktiskt finns en god efterfrågan på köpmäklare med rätt kontaktnät.

Jag upplever att de internationella kunderna är medvetna om konceptet köpmäklare och är mycket glada över möjligheten att använda tjänsten när de letar bostad i Sverige. De har insett att de inte mäktar med att på distans ha flera dialoger parallellt med flera mäklare, när alternativet är att anlita en köpmäklare som bevakar hela marknaden.

Det andra jag har märkt är förtjusningen och möjligheten över att genom en köpmäklare få tillgång till objekt som inte finns tillgängliga på den öppna marknaden. Den vanlige svenske köparen är idag väl insatt i marknadens öppna utbud genom Hemnet. Men till och med en aktiv köpare kan gå miste om sitt nästa drömboende för att de inte har tillgång till alla objekt. Varför gå miste om den möjligheten?

Ett tredje skäl jag märkt är möjligheten till tidsbesparingen. Många av våra kunder är väldigt bestämda på vad de vill ha och därför kan det ta väldigt lång tid innan de hittar det de söker. Ett exempel, en kund sökte en sjötomt i Stockholms södra skärgård, gärna med tillgång till stall och hage. De hade letat i 3 år. Deras första kommentar var ” Gud vad jag önskade att vi hade anlitat en köpmäklare för 3 år sedan. Då hade vi redan suttit på vår strandtomt”.

Aktuellt sökuppdrag:
Just nu letar vi för kunds räkning en 5:a på Söder, områden; Katarina, Maria och sydvästra Sofia. Önskemål om terrass/balkong. Budget 15 miljoner.

Malin Berggren

• köpmäklare