Fem vanliga myter om passivhus

Hur är det med passivhus egentligen? Lever de upp till sitt goda rykte?
Vi tar hjälp av Hans Eek, nestor inom hållbar arkitektur och reder ut fem av de vanligaste myterna om passivhus.

1. Passivhus måste ha stora fönster åt söder och gluggar mot norr. Stämmer inte. Riktningen på husets fönster har ingen större betydelse för värmeförsörjningen. Prio ett är att ta vara på dagsljusbelysningen och att inte ta in för mycket het solvärme på sommaren. En tumregel är att ha en fönsterarea som motsvarar 15-20 % av golvytan.

2. Det krävs en speciell arkitektur för passivhus. Eftersom den goda arkitekturen ingår i hela filosofin med passivhus är det här en problematisering av ett problem som inte finns. Det finns helt enkelt inga motsättningar.

3. Det är tekniskt komplicerat Nja, inte så värst. Det som behövs är en värmeväxlare för till- och frånluften vars filter behöver bytas någon gång om året. Kan du byta dammsugarpåse? Då kan du sköta en värmeväxlare.

4. Täta hus möglar Nix, det är precis tvärtom. Eftersom det oftast är varmare inne än ute sker det ständigt ett värmeflöde inifrån och ut. Med en välisolerad vägg och bra ventilation får man bättre koll på vilka vägar luften tar och flödet av fukt in i väggen minskar. Utvändig isolering är att föredra eftersom det håller konstruktionen varm.

5. Passivhus är dyra En sanning med modifikation. Själva byggkostnaden av ett passivhus är högre än som är vanligt, däremot är driftskostnaderna lägre. Du kan även spara in på kostnaderna genom att bygga mindre värmesystem och till och med hoppa över vissa delar av systemet som ändå inte används.